Volvo Bussar lägger ner produktionen i Säffle
Volvo planerar att koncentrera sin tillverkning av kompletta bussar till sin anläggning i Polen. Det innebär att produktionen vid Volvo Bussar i Säffle läggs ner under 2013. Nedläggningen berör 330 tillsvidareanställda och ett 60-tal konsulter, skriver Volvo i ett pressmeddelande.
Volvo ska ha kvar teknisk support i Säffle, vilket kan komma att omfatta ett 50-tal jobb.
Volvo har stora problem med överkapacitet i sina bussfabriker. Företaget bedömer att tillväxten i Europa kommer att vara fortsatt låg de närmaste åren och att priserna fortsätter att pressas.
”Efterfrågan på nya bussar i Europa har stadigt minskat under de senaste åren samtidigt som priserna pressats, särskilt i de nordiska marknaderna. Genom att koncentrera produktionen av kompletta bussar till en fabrik kan vi sänka kostnaderna och därmed vända den negativa lönsamhetsutvecklingen”, kommenterar Håkan Karlsson, vd för Volvo Bussar AB, enligt pressmeddelandet.
Fabriken i Polen har fyra gånger så stor kapacitet som fabriken i Säffle.
Volvo räknar med att en flytt av produktionen belastar koncernens rörelseresultat det fjärde kvartalet i år med cirka 100 miljoner kronor.
Företaget ska påbörja förhandlingar med facken om neddragningarna.
Samtidigt ska man titta på möjligheterna att hitta likvärdiga arbetstillfällen inom Volvokoncernen enligt Håkan Karlsson.
Volvo Bussar brottas med fallande försäljning och minskad orderingång. Andra kvartalet i år såldes 2 498 bussar jämfört med 3 127 bussar samma tid förra året — en nedgång med 20 procent. Minskningen fanns enligt kvartalsrapporten på alla större marknader, utom Europa.
Orderingången har också tappat fart. Den gick ner med 14 procent under andra kvartalet.
– Den fackliga informationen fick vi i går, säger Mikael Sällström, ordförande i IF Metalls Volvoklubb, om beskedet att Volvo AB vill lägga ner i Säffle.
Att Volvos lönsamhet på bussidan inte varit den önskade har företagsledningen gjort klart en tid. Men beskedet om att i praktiken stänga en fabrik kommer först nu.
Volvo Bussar har också verksamhet i Borås.
– De berörs inte alls av det här, säger Sällström.
I Borås tillverkar man chassin, i Säffle byggs bussarna. Där har man samma inriktning som Wroclaw i Polen har.
Fabriken i Polen är flera gånger större än den i Säffle.
– Den är störst på Europasidan, säger Sällström.
För facket väntar nu granskning av Volvos argument för en stängning i Säffle.
– Är det här bästa beslutet, undrar Sällström? Vi får undersöka det, eventuellt med hjälp av en löntagarkonsult.
– För oss är det här motsvarande Saabs nedläggning i Trollhättan, säger Daniel Bäckström, kommunalråd (C) och kommunstyrelsens ordförande i Säffle, till TT.
– Det känns ledsamt, ett mycket hårt slag som berör väldigt många människor. Arbetslösheten är redan hög, bland ungdomar 27 procent, och nu blir det än mer problematiskt, fortsätter han.
– Det handlar om Säffles största privata företag som sysselsätter många, även hos underleverantörer med Volvo som en mycket stor kund.
– Det här kommer att kräva hög prioritet under lång tid framöver för kommunen. Vi är en verkstadskommun som är väldigt duktiga på detta och det gäller att se möjligheter framöver, säger Daniel Bäckström (C).