Elbilar öppnar för att han kan stanna kvar i Trollhättan
Lättnad och glädje. Och en förhoppning om att kunna komma tillbaka till jobbet på Saab är reaktionerna bland de tidigare Saabanställda Arbetet pratat med.
Tidigare i dag blev det sista i affären med Nevs klar. Företaget tar över Saab och ska tillverka elbilar.
– Underbart. Jättebra. Produktionen ser ut att kunna komma igång om något år. Allt är väl inte klart så man får avvakta lite, men kanske jag kan komma tillbaka, säger Frank Weisheit.
Han arbetade med försäljning av reservdelar till tyskspråkiga länder på Saab. Sedan tre månader har han ett liknande jobb på Volvo Lastvagnar i Göteborg. På Volvo arbetar han med eftermarknaden i Sverige. Han trivs på nya jobbet. Det är nästan som på Saab. Resvägen är dock tre timmar om dagen.
Han vet inte riktigt om han ska flytta till Göteborg. Helst vill han bo kvar i Trollhättan, där han har sina vänner.
Håkan Skött, som tidigare var IF Metallordförande på Saab, säger att 1 440 metallarbetare förlorade jobben i samband med konkursen. Omkring 200 av dem har fått nya tillsvidareanställningar. Cirka 800 håller på med något annat som studier, någon arbetsmarknadspolitisk åtgärd eller har startat eget. Och bortåt 500 är öppet arbetslösa.
– Jätteskönt att det är klart. Nu vet vi läget och kan titta framåt. Förhoppningsvis kan fabriken successivt fyllas med folk. Jobb behövs i regionen, säger den tidigare klubbordföranden.
Han tror dock att det dröjer innan det nya företaget kommer anställa några större mängder metallarbetare.
Håkan Skött arbetar på IF Metalls avdelning i Trollhättan med Saabfrågor, och det betyder att han tar hand om de problem som de tidigare Saabanställda råkar ut för. Han berättar dessutom att han och den tidigare vice ordföranden Piia Kähkönen kommer att sköta fackets förhandlingar med det nya företaget.
När många av metallarbetarna var hemförlovade förra året arbetade Joakim Tellskog med att utveckla emballage för bildelarna som skulle fram till bandet. Nu har fått jobb i Herrljunga som produktionstekniker telefontillverkaren Ascon.
– Det är jättekul om det kan bli något av med det nya. Jag skulle gärna komma tillbaka till hemmaplan, säger han.
Han är dock lite skeptisk till möjligheterna för en tillverkare av elbilar. Han tror det kan bli svårt att sälja stora volymer av elbilar – såvida Nevs inte hittar något banbrytande.