Folkhälsoinstitutet skickade hem en konstig bok om hur man ska bemöta sin tonåring. Inget fel på råden, men själva föremålet för omsorgen blev ytterst misstänksam. Bättre tonåringskunskap – eller livskunskap! – vankas då på Bonniers Konsthall, som har ordnat den första separatutställningen  med skulpturer i glaserad keramik av Klara Kristalova.

Klara Kristalova plockar bland fiskar och skaldjur av keramik.

Den drastiska tydligheten i de starka och komplicerade känslorna är lika snabb och omedelbar som hos de allra bästa samtida serietecknarna. Men glasyren ger figurerna en outgrundlighet som är mytisk och mystisk, särskilt som de ofta är förbundna med människor och djur: en fjäril som förseglar en flickas läppar, en ko som tar hand om ett spädbarn. (Kristalova erkänner gärna sin tacksamhetsskuld till bulgariska folksagor.)

Tonåringen – denna tid när man ännu kan bli vad som helst – är centrum i utställningen (bland annat den oförglömliga Koltrasten, en gänglig tjej högst upp i ett träd), men mycket annat är också ytterst tänkvärt, till exempel en fisk- och skaldjursförsäljerska i något mindre än naturlig storlek och det lika dråpliga som respektfulla förslaget till ett monument över invandringen:

Travellers/Resenärer (2012) Foto: Olle Kirchmeier/Bonniers Konsthall

Utställning

Klara Kristalova

Bonniers konsthall
Pågår t o m: 29 juli

På onsdag den 9 maj kl 17.30 anordnas i anslutning till utställningen samtalet ”Från hand till tanke och tillbaka” med, förutom Klara Kristalova själv, Elin Wikström och Sigrid Sandström.