Illustration: Emma Virke

Vänner på jobbet del 2. Arbetskompisar är viktiga – för hälsa, ­välbefinnande och arbetsprestation. »Men vi ­behöver inte ha nära ­vänner just på jobbet« tror psykologen Barbro Lennéer Axelson.

Den sociala arbetsmiljön är otroligt viktig för hur vi mår och utvecklas i livet. Men psykologen Barbro Lennéer Axelson skiljer mellan privata vänner och arbets­vänner.

– Man kan jobba mycket bra ihop utan att man är vänner, man är helt enkelt goda arbetskamrater.

Och det är ju så att man ska kunna jobba bra ihop, även om ens personligheter är väldigt olika och man aldrig skulle välja varandra som privata vänner.

– Men på arbetet tror jag att de flesta har några få som de trivs lite bättre med, gillar lite mer och känner större förtroende för. Men det är ändå inte säkert att man för den skull kallar varandra för vänner.

Och oftast umgås man inte så mycket på fritiden, när tiden knappt räcker till prioriterar man sina privata vänner.

– Men det finns mycket lite forskning om just vänskap på jobbet vad jag känner till, påpekar Barbro Lennéer Axelson, universitetslektor i psykologi vid institutionen för socialt arbete på Göteborgs universitet.

Hon har själv alltid föredragit att ha de närmaste och bästa vännerna utanför arbetsgemenskapen.

Risken blir annars stor att jobb­snacket fortsätter också på fritiden, särskilt om det finns konflikter i arbetsgruppen.

I branscher med många unga, och singlar, blir det förstås mer umgänge på fritiden.

– I den yngre vuxenåldern etablerar man en hel del nya vänskapsrelationer.

Och förälskelser uppstår förstås i alla åldrar.

Ett mått på kompisskapet kommer vid jobbyten. Förvånade ofta visar det sig att vi trott att vi är bättre polare än vi faktiskt är.

– Tyvärr sker detta oftare än man vill tro. Hur många har inte trott och sagt att de ska hålla kontakten efter att någon slutat? Möjligen sker detta ett tag men sedan kommer man från varandra.

Det handlar om vad som kallas separationslöften för att dämpa separationsångesten. Eller forskningstermen ”weak ties”, svaga band. När relationer byggs kring arbetsuppgifter kan de personliga banden vara svaga trots att de pågått i många år, och trots att vi inte uppfattat dem så.

När kolleger slutar förstår vi vilka vi saknar och inte.

Men att vi inte fortsättar att umgås behöver inte innebära att vi inte gillar varandra, påpekar Barbro Lennéer Axelson. Många kolleger passerar under ett arbetsliv, och dygnet har sina 24 timmar, inte mer.

Hon jämför med Facebook. 500 vänner kan visserligen vara bra och kul för självbilden och den ytliga självkänslan, men likväl, några djupa relationer blir det inte fråga om, även om alla inte vill erkänna det.

Med privata goda vänner gör man dels olika saker tillsammans, dels lämnar man ut sig och berättar om kriser, om barndom, om relationer. Vilket till viss del också kan hända med arbetsvänner:

– Men man sitter sällan på jobbet i timmar och talar privatliv och om sitt ömtåliga innersta. Vänner, särskilt kvinnor, kan ju sitta kvällar och nätter och bearbeta olika saker de varit med om eller är med om just nu. På jobbet är arbetsvänskapen uppgiftsinriktad – man är ju anställd för att göra vissa saker och på kafferaster är man ofta flera vilket förytligar diskussionen.

Det behöver i och för sig inte göra diskussionen sämre, påpekar hon. Man behöver både och. Ofta är det snacket om ditt och datt, att få kommentera samhällshändelser, som nyblivna pensionärer saknar.

– Som nu med paret Reinfeldts separation, så öppnar sig kanske en del och berättar om sina egna separationer och så lär vi känna varandra en liten bit till.

Människor som mår bra fysiskt och psykiskt har ofta ett mycket gott socialt nätverk omkring sig. I undersökningar som mäter livskvalitet, eller i så kallade lyckolistor som psykologer använder, hamnar personliga relationer mycket högt, berättar Barbro Lennéer Axelson. Att ha goda personliga relationer med familj och privata vänner är centralt.

– De flesta har inte mer än fyra fem nära vänner, och utanför det olika ringar med andra.

Där återfinns ofta arbetsvänner.

Barbro Lennéer Axelson tror på ett starkt samband mellan goda relationer på jobbet och arbetsprestationer. Betydelsen av arbetsstämningen har ökat, vilket åtskilliga chefer inte förstår.

– Mår man psykiskt bra behöver man inte slösa kraft på det inre, på oro eller på konflikter, utan kan lägga energin på det yttre, på prestationer och samarbete.

En viktig uppgift för chefer är att se till att de anställda får möjligheter till bra möten, trevliga kafferaster och att utbyta tid och tankar med varandra.

Ett bra sätt som ger nya infallsvinklar är att göra en resa tillsammans.

– Den behöver varken vara så märkvärdig, kostsam eller gå till ett resmål särskilt långt bort, anser hon.

FOTNOT: Intervjun har gjorts genom e-post.

Barbro Lennéer Axelson har skrivit boken ­Arbetsgruppens psykologi tillsammans med Ingela Thylefors.