Micael Bindefeld AB höll i trådarna när prisbelönade Indian Garden invigde en andra restaurang i Stockholm den 30 november förra året. Tillställningen fick mycket publicitet. Fem dagar senare slutade hela den nyrekryterade serveringspersonalen på 15 personer. Nu vill de ha ut runt en halv miljon kronor i innestående löner.

Hittills har Indian Garden tagit emot lönekrav från två personer.

– Alla har fått den lön de ska ha. De har fått betalt för varenda timme i personalliggaren, säger Ingemar Waker, redovisningskonsult åt Indian Garden, som avvisar kraven.

Han visar upp dokumentationen, som personalliggaren, listor över utbetalda löner och anställningsavtalen.

Fem före detta anställda ger motsatt bild.

– Nästan alla har fått fel lön. Och ingen har fått lön under uppsägningstiden, hävdar de.

Indian Garden är en succéhistoria. Restaurangen belönades med Dagens Nyheters pris Gulddraken 2004 och 2008. Karim Rezaul, som tog över Indian Garden 2002, har utsetts till Europas mest kreativa kock av tidningen Curry Life in England.

Hans kryddblandningar väcker upp­märksamhet utanför Sveriges gränser.

Indian Gardens stjärnstatus gjorde att många ville ha jobb där. Den nya restaurangen skulle bli annorlunda med 170 sittplatser och en bar med asiatiskt kryddade drinkar signerade Karim Rezaul.

Restaurangchefen Hanan Touma rekryterades först. Hon anställde resten av serveringspersonalen. Flera sade upp sig från fasta heltidsjobb.
De flesta hann jobba i tre veckor in­nan det tog slut. LO-Tidningen träffar fem anställda som säger att alla, med två eller tre undantag, fick sparken den 5 december.

– Jag hade uppdraget att rekrytera personal. Nu känns som om jag lurade dit dem, säger Hanan Touma.

Ingemar Waker ger en annan bild. Hanan Touma hade inte mandat att skriva anställningsavtal.

– Hon tog med sig personalen hit när hon kom, och hon tog med sig perso­nalen härifrån när hon gick, hävdar han.

Uppsägningstiden är tre månader för Hanan Touma, två veckor för alla andra. De vill ha betalt för den tiden.

– Uppsägningstiden är ömsesidig. De har inte stått till arbetsgivarens förfogande. Därmed har de brutit avtalet, anser Ingemar Waker.

Karim Rezaul och företagsledaren Nasser Mohammed säger att ingen fick sparken. I stället fick Indian Garden stora problem när personalen tvärslutade på eget bevåg. Det tog en månad att fixa rätt bemanning igen. Under den tiden blev krogens ”dåliga service” sågad i en Stockholmstidning.

Den nya restaurangen är en satsning på flera miljoner. En bra start är livsviktig. Efter en lyckad lansering stod krogen hastigt och lustigt utan serveringspersonal.

Varför? Indian Gardens ledning och de före detta anställda ger två olika versioner. Misstron verkar vara ömsesidig.

Hanan Touma har anlitat en advokat. Hotell- och restaurangfacket driver lönekraven för de övriga. Hittills har facket överlämnat ett lönekrav. I veckan hölls lokal förhandling. Hur det blir med lönekraven för de övriga återstår att se.

– Vi kan inte redovisa hur vi tänker gå vidare. Om vi berättar om vår taktik kan motparten dra nytta av det, säger Jenny Bengtsson, ombudsman på Hotell- och restaurangfacket.