Foto: Adam Ihse

Ödesdigert samtal. De pratade med LO-tidning­en i kanske 25 minuter om sina löner och arbetsvillkor. När reportaget kom i tidningen blev de omedelbart hemskickade. LO-Tidningen har inte fått svar på frågan om de hade någon uppsägningstid i Bulgarien.

 

De bulgariska chaufförerna skickades hem. Det blev följden av LO-Tidningens artiklar om deras usla löner och arbetsvillkor.

Åkeriet Olsen & Terra avslutade inhyrningen med omedelbar verkan.

LO-Tidningen har talat med Olsen & Terras vd Helge Olsen. Han litar inte på LO-Tidningen och vill inte bli citerad eftersom det har varit ”så många fel” i de tidigare artiklarna.

Nu är det svenska, danska och tyska chaufförer som kör lastbils­chassin från Volvos fabrik i Göteborg. Att höja de bulgariska chaufförer löner var inget alternativ. Det hade satt i gång en lönespiral som skulle göra det omöjligt att konkurrera.

Detta är företagets förklaring till att de bulgariska chaufförerna ersattes av andra. Enligt uppgifter till LO-Tidningen är det nu framför allt svenskar med F-skattsedel som kör.

18 bulgariska chaufförer jobba­de i Göteborg i november. De senast anlända hade varit där i två eller tre dagar. Andra hade varit där i ”flera perioder”. Om det innebär månader eller år har LO-Tidningen inte fått svar på.

I moderbolaget Helge R Olsen & Sönn finns ett antal bulgarer kvar i den norska verksamheten. Enligt Helge Olsen rör det sig både om chaufförer med F-skattsedel, chaufförer som är anställda i Norge och chaufförer som är anställda i Bulgarien och uthyrda till Norge. En del av dem har även jobbat i Sverige.

Åkeriet Olsen & Terra, eller om det nu blir Helge R Olsen & Sönn, kommer att vara med i Volvos nya upphandling. När det gäller Scanias upphandling har företaget ännu inte fått någon offertförfrågan.