Slöjan har blivit självklar
På bara några år har attityden mot slöjor inom handeln förändrats. Från att ha varit fall hos DO till att bli ett givet plagg för muslimska kvinnor som jobbar i butik.
Under 2007 var flera slöjfall aktuella hos Diskrimineringsombudsmannen (DO), fall där arbetsgivare hade tvekat inför arbetstagare som ville bära slöja.
Ica ändrade efter en förlikning sin klädpolicy.
Skriverier i medierna inspirerade flera företag till att ändra sina riktlinjer, och flera började inkludera slöja i kollektionen av jobbkläder.
– Att man tar fram en slöja innebär ju också att man är öppen för att anställa någon med slöja, säger Acki Nordin som ansvarar för nyckelkunden McDonalds på företaget Kwintet.
Kwintet är ett världsomspännande företag som säljer arbetskläder till företag som Ica, Scandic och Securitas. Första gången Acki Nordin fick i uppdrag att ta fram ett plagg från en annan kultur för att passa in i en svensk jobbuniform handlade det om en sikh som körde spårvagn i Göteborg.
– Vi tog fram ett tyg som skulle matcha deras uniformer, men jag vet inte hur bra det fungerade som turban. Det var ju bara vanligt skjorttyg.
Sedan dess har man vässat metoderna på Kwintet. Arbetet med slöjorna påbörjades när Scandic hörde av sig och ville ha slöjor som tillval för sina anställda.
– Vi samlade en grupp kvinnor som bar slöja, och frågade dem vad de tycker är viktigt med en slöja. Vi jobbar mycket med att prata med användarna, så vi får kunskapen direkt och kan ställa följdfrågor.
Från början var slöjan egentligen bara en tygbit i polyester, men enligt Acki Nordin klagade användarna på att den prasslade i öronen så det blev svårt att höra ordentligt. Därför har de jobbat ganska mycket med att hitta rätt material.
– Den ska släppa igenom ljud samtidigt som den täcker håret. Att den täcker håret var viktigt för våra användare.
Kwintet levererar allt fler slöjor till sina kunder, från några enstaka första året till 60 stycken bara till Ica under 2010. Samtidigt låter många arbetsgivare arbetstagaren använda sin egen slöja så länge den matchar arbetskläderna, berättar Acki Nordin.
– Egentligen är det omöjligt att standardisera en slöja. Det finns så många olika sätt att knyta den, och det kan bero på ålder, kultur, mode. Det viktiga är ju att den anställda känner sig i bekväm i slöjan.
På Ica har man av säkerhetsskäl valt en slöja som är kort, så den inte fastnar i varuband eller andra maskiner. Slöjan är Kwintets standardmodell i mörkt grå färg, och har varit tillgänglig sedan 2007.
– Men den beställs inte så ofta från butikerna, vi tror att det är ganska vanligt att de som bär slöja använder sin egen, säger Sara Hjelm, pressekreterare på Ica.
Det bekräftas av Christine Bergqvist som är personalchef på Ica Maxi i Botkyrka. Där finns flera anställda som bär slöja när de jobbar.
– Vi har ingen speciell policy, mer än att slöjan ska matcha uniformen. Så i bageriet är det vitt, och de som jobbar på golvet brukar ha svarta slöjor.
Tre sorters slöja
• Hijab är den vanligaste slöjan. Den täcker håret och ibland axlarna, men inte ansiktet. Hijab finns i många olika utföranden, ofta kan det vara en vanlig sjal som knyts över huvudet.
• Niqab täcker ansiktet och kan kombineras med hijab. Den är ofta gjord i svart tyg.
• Burka är som ett helt ytterplagg, det täcker hela kroppen och ansiktet. Även ögonen täcks med ett slags tyggaller som man kan se igenom. Burkan kan dekoreras med vacker brodyr runt ögonmasken.
Källa: NE, Wikipedia