Fransk mat med bitter bismak
Gubbarna i gathörnen pratar David Beckham.
Prinsen av Qatar har köpt Parisklubben PSG. Och i flera veckor har det ju ryktats om att DB kanske skulle dyka upp där. Till en månadslön på 800 000 euro (586 gånger den lagstadgade minimilönen)!
Medan gubbarna suckar högljutt över fotbollsstjärnors överdimensionerade inkomster, snor jag runt på marknaden med min dramaten. Snart skevar hjulen under tyngden av grönsaker och charkvaror från odlare och uppfödare i grannskapet. Det smakar bra. Och känns bra.
Inga onödiga mellanhänder i form av mäktiga butikskedjor pressar ner priserna. Och inga onödiga energikrävande transporter.
Till på köpet uppför jag mig uppenbarligen som en god medborgare.
”Made in France” eller ”Fabriqué en France” lovordas nu av politiker från vänster och ut på den mesta högerkanten. Med ens är det väldigt trendigt med EKONOMISK PATRIOTISM.
Begreppet är inte nytt, och kan ju stå för olika saker, men den här gången handlar det om oss konsumenter.
Arbetslösheten har inte varit så hög sedan -99. Och nu ska vi helst köpa hemmatillverkat för att återindustrialisera Frankrike.
Samtidigt slår vi ju ett slag för tillverkningsmetoder som är någorlunda respektfulla mot folk och fä, och löner som gör att man slipper svälta.
”Tänk på framtiden och köp franskt.” Så självklart, enkelt och bra. Eller hur?
(Ni kan förstås byta ut mot ”köp svenskt”.)
Ändå kan jag inte låta bli att känna av en bitter bismak.
Ibland är det ju tyvärr svårt att veta om vissa politiker egentligen själva tror på vad de säger.
(Inför vårens nationella val fjäskas det en del med arbetargruppen, som riskerar att drabbas hårt av denna nya krisomgång.)
Problem 1: Om det nu är ganska lätt att spåra ursprunget till morötterna i min dramaten är det betydligt svårare när det gäller många hel- eller halvfabricerade varor, som säljs i butikerna.
Problem 2: Tyvärr är det kanske industriarbetaren, som har förlorat jobbet, som är glad över att kunna hitta billiga (utlandstillverkade) köpobjekt i butikerna …
Problem 3: Är det konsumenternas beteende som är den främsta orsaken till industrinedläggningar?
Dessutom är ju utländskt kapital alltid välkommet. Här har föreståndare för lyxiga butiker i Paris kvittrat ikapp över att de kanske skulle få Victoria Beckham som granne, och presumtiv stamkund.
Alla behöver ju inte vända på slantarna.
– Complètement démesuré! (Totalt hejdlöst!) säger gubbarna, och jag pilar vidare med varuvagnen.
FOTNOT: Det senaste beskedet till fotbollspublik och Parishandlare är att David och Victoria Beckham tills vidare stannar i Los Angeles.
Anna Trenning-Himmelsbach
Frankrike