Konkursförvaltarna jobbar med en långsiktig lösning för Saab Automobile, men för många av de 3 400 anställda är problemen akuta. De behöver hjälp här och nu.

Arbetsförmedlingen har ett tillfälligt Saabkontor och dit kommer nu även Kronofogden för att hjälpa dem som behöver rådgivning och stöd.

Man behöver inte vara i Kronofogdens register för att få hjälp, försäkrar myndigheten.

När det gäller förhandlingar med de företag som är intresserade av att köpa hela eller delar av Saab, är uppgifterna knapphändiga.

– Jag har inga kommentarer, säger Youngmans svenska ombud Johan Nylén.

Youngman har redan före konkursen begravt mycket pengar i Saab och har fortsatt visa intresse även efter konkursbeskedet.

Samtidigt i Kina kom under nyår smygbilder på resultatet av den Saabaffär som faktiskt en gång genomförts. BAIC köpte tekniken till gamla 9-3 och 9-5 2010 och har nu nått så långt med 9—3:an att det snart blir produktion av det man arbetat fram med hjälp av Saabdelarna.

Modellen heter C70 och ska enligt China Car Times tillverkas i Hubei-provinsen. På de bilder tidningen visar kan man se en väl maskerad bil med tydliga Saablinjer i silhuetten.