Rekonstruktören Guy Lofalk kommer att begära att rekonstruktionen av Saab Automobile avbryts enligt ett pressmeddelande från Swedish Automobile. Begäran ska lämnas in till tingsrätten, uppger Swan.

Saabs ledning ska överväga hur man ska gå vidare och fortsätter diskussionerna med Youngman, för att lösa frågan om finansiering för att kunna betala lönerna och fortsätta rekonstruktionen, enligt pressmeddelandet.

Saab Automobile och dess fordringsägare har ungefär fem—sex dagar på sig att yttra sig till Vänersborgs tingsrätt.

Om Vänersborgs tingsrätt kommer fram till att rekonstruktionen ska avbrytas upphör vilandeförklaringen av konkursansökningar mot bolaget. Det finns fyra vilande konkursansökningar från den utländska underleverantören Takata-Petris bolag.

Normalt sätter tingsrätten ut konkursförhandlingar inom två veckor.

Om rekonstruktionen upphör återupptas också Kronofogdens utmätningar mot Saab och det är fritt fram för andra fordringsägare att begära bolaget i konkurs.

Saab Automobile har varit i rekonstruktion sedan den 21 september då hovrätten i Göteborg gav klartecken efter det att tingsrätten först sagt nej.

Guy Lofalk har en gång tidigare, den 20 oktober, begärt att rekonstruktionen skulle upphöra. Den ansökan drogs tillbaka en vecka senare när planerna på att Youngman och Pang Da skulle köpa hela Saab presenterades.

Saab har ingen skyldighet att begära sig själv i konkurs även om rekonstruktionen avbryts.

TT: Eric Geers, informationsdirektör vid Saab Automobile: Vad händer nu?

– Vi har ju några dagar på oss att reagera på denna begäran till tingsrätten, och det kommer vi naturligtvis att göra. Men viktigast är naturligtvis att vi fortsätter våra diskussioner med kinesiska partner, som Youngman. Förhoppningsvis kan vi komma med en nyhet så småningom, säger Geers till TT sedan det står klart att rekonstruktören Guy Lofalk begär hos tingsrätten att rekonstruktionen ska avbrytas.

TT: Är Pang Da helt ute ur bilden nu?

– Det kan jag inte säga med 100 procents säkerhet. Jag vill gärna inte kommentera det.

TT: Försöker ni nu komma runt GM genom att söka en partner som GM kan tänkas acceptera?

– Nja. Jag kan bara säga att vi försöker hitta en struktur som kommer att passa alla. Exakt hur det kommer att se ut är lite för tidigt att säga. Jag vet att det jobbas stenhårt för att hitta den lösningen Men tyvärr är det lite för tidigt att säga något.

TT: Pengarna till novemberlönerna tycks nu väldigt långt borta?

– Jag vill inte säga väldigt långt borta. Det beror helt och hållet på när vi kan avsluta förhandlingen. Förhoppningsvis händer det så snabbt det bara går. Då går vi ut med det, först till våra anställda, säger Eric Geers till TT.

TT: Ni tycks ha något på gång trots allt.

– Ja, just det.

På näringsdepartementet avvaktar man nu den fortsatta processen, men statssekreterare Marita Ljung medger att ”det inte ser ljust ut” just nu.

– Det här är så klart inte bra. Det är väldigt tråkigt, men rekonstruktören har uppenbarligen gjort bedömningen att det inte går att fortsätta rekonstruktionen. Nu är det upp till Saabs ledning att försöka hitta en ny lösning, säger hon till TT.

Regeringen kommer inte att agera i nuläget, utan avvaktar den fortsatta utvecklingen.

– Vi hoppas självfallet fortfarande på en lösning, säger Marita Ljung.

Näringsminister Annie Lööf befinner sig på resa och är för tillfället omöjlig att nå för en kommentar.

Tjänstemannaorganisationen Ledarna förstår att Guy Lofalk avbryter rekonstruktionen av Saab Automobile.

– Det var ingen överraskning, det var väntat. Vi trodde nästan att de skulle gjort det tidigare i och med att novemberlönen uteblev. Förr eller senare kommer man till vägs ände, säger Thomas Haglund, ordförande för Ledarna på Saab.

– Det saknas pengar för att fortsätta rekonstruktionen, det är det kalla konstaterande man kan göra just nu.

Nu avvaktar Ledarna och väntar på borgenärernas och Saabs reaktion.

– På något vis har vi blivit luttrade. Man reagerar inte, man vill se resultat i stället, och gör inte några större känsloyttringar åt något håll. Samtidigt är det besvärligt att jobba i ett vakuum. Vi gör ingenting förrän vi ser resultatet av det här, säger Thomas Haglund.

Saabs oförtröttlige vd och storägare Victor Muller låter sig inte nedslås av att rekonstruktören vill avbryta rekonstruktionen.

Han jobbar vidare för att hitta lösningar.

På en sms-fråga från TT om det är över nu svarar han blixtsnabbt:

”Nej, självklart inte.”

Sedan vill han inte svara på vad som kan bli nästa drag.

Enligt olika medieuppgifter snickrar Muller och Youngman på ett förslag som inte kräver godkännande från General Motors. Det skulle kunna innefatta ett riskkapitalbolag.

Förra gången Guy Lofalk begärde att rekonstruktionen skulle avbrytas förhandlade Muller fram en uppgörelse med det amerikanska riskkapitalbolaget North Street Capital om en nyemission och lån — planer som dock aldrig blev verklighet.

Rolf Åbjörnsson, advokat och specialist på rekonstruktioner, tycker att en konkurs är det bästa som kan hända Saab just nu.

– Generellt sett så öppnas nya möjligheter för ett företag vid en konkurs. Det behöver inte alls bli någon katastrof, säger han till TT.

Han välkomnar beslutet att avbryta rekonstruktionen av Saab Automobile.

– Det är hög tid att detta sker. Jag hoppas nu på en snabb konkurs och att man då tar vara på företagets möjligheter, fortsätter han.

Åsbjörnsson döljer inte sin bestörtning över alla turer kring Saab och de många försöken att undvika en konkurs.

– Det som pågått är inte klokt. Man rekonstruerar inte ett företag i Sverige på det sätt som skett med Saab, utan det gör man genom en konkurs. Det låter upp och ned men vår lagstiftning är sådan att det är så man ska göra, säger han.

Rolf Åbjörnsson förstår i viss mån den förre ägarens GM:s agerande men däremot inte det han kallar för fas två i hanteringen av Saab, nämligen det ”rysk-kinesiska spåret”.

– Man såg sig blind på detta och det blockerade företagets utvecklingsmöjligheter. Det var en återvändsgränd redan från början, förklarar han och tillägger:

– Saab Automobile har aldrig förutsättningslöst varit utbjudet på världsmarknaden och detta har varit den stora olyckan för svenska Saab.

Om rekonstruktionen av Saab avbryts kommer Unionen att återuppta processen mot bolaget. Fackföreningen har lämnat in en betalningsuppmaning för att de anställda ska få ut sina löner och betalar inte Saab inom sju dagar väntar en konkursansökan.

– Annars blir det samma process som förra gången med en konkursansökan. Våra medlemmar måste få sina pengar, bekräftar Unionens förbundsordförande Cecilia Fahlberg.

– Men vi vet också att det i dag pågår intensiva förhandlingar på Saab. Desto bättre om det kommer lösningar den vägen, men varje process måste föras för sig. För oss är det nu avgörande att medlemmarna får sina löner.

IF Metall vill inte kommentera uppgiften om att rekonstruktionen avbryts förrän tingsrätten fått in en begäran om detta.

Oundvikligt. Så beskriver Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer Guy Lofalks beslut om att begära att rekonstruktionen av Saab Automobile ska avbrytas.

– Vi har inte fått våra löner, så det var ett steg man var tvungen att ta. Men vi hoppas fortfarande på att företaget ska hitta en lösning med Youngman, som man diskuterar med, säger Per Bränneby, ordförande för Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer på Saab.

– Vi har känt oss luttrade sedan i april. Men nu har det börjat gå lite väl lång tycker man.

Nu gör sig Akademikerföreningen/Sveriges ingenjörer redo att agera.

– Vi har delgivit företaget våra medlemmars lönefordran. Vi fortsätter med det jobbet och samlar in fullmakter för att vara beredda på att lämna in en konkursansökan om vi känner att det är nödvändigt, säger Per Bränneby.

TT: Är läget helt hopplöst, eller hur känns det?

– Det finns fortfarande ett visst hopp, det gör det.

Anette Hellgren, klubbordförande i facket Unionen, är inte överraskad över Guy Lofalks beslut att begära att rekonstruktionen ska upphöra.

– Jag är ju en del i borgenärskommittén och har komplett information om läget på det sättet. Det finns lagar att följa. Har man inget i kassan kan man inte fortsätta, förklarar hon.

Hellgren ser dock inte slaget förlorat om Saabs framtid.

– Företaget arbetar ju för att få till en lösning i alla fall. Bollen ligger hos dem nu.

– Det finns alltid hopp, men sedan är det naturligtvis väldigt prekärt att inte lönerna har betalats ut. Det är en uthållighet som ser olika ut för olika medlemmar.