Facket försökte stoppa låglöneåkeriet
Transport och verkstadsklubben på Volvo Lastvagnar har försökt stoppa Olsen & Terra och deras föregångare – senast för ett år sedan.
– Vi drev det så långt vi kan mot Volvo Logistics, säger Mikael Sällström, verkstadsklubbens ordförande.
Volvo Logistics är ett dotterbolag, men enligt Christer Emilsson, som var med och förhandlade för verkstadsklubben, var Volvos koncernledning informerad.
Klubben började förhandla om det svenska bolaget Terra Transport Scandinavia AB. Då poppade ett nytt bolag upp, norska Olsen & Terra.
– De slängde över ett papper och sa att verksamheten hade flyttat till Norge. Vi ställdes inför fullbordat faktum. Förhandlingsutrymmet krympte radikalt, berättar Mikael Sällström.
Han ser transporterna som det enda undantaget inom Volvo. Hela produktionen i övrigt, från Umeå till slutmonteringen i Göteborg, utförs av folk med kollektivavtal.
– Jag kan inte gå i god för varenda underleverantör. Det kan finnas någon som inte har kollektivavtal. Men så långt vi har kontroll är det kollektivavtal hela vägen, förklarar han.
Striden om Terra handlar ytterst om att kollektivavtal ska gälla på Volvo.
– Vi ville inte ha in bolag utan kollektivavtal på fabriken, säger Olle Ludvigsson, verkstadsklubbens ordförande när Terra dök upp 2005.
Mikael Sällström tror inte att Volvo vill ha bort kollektivavtalet på fler delar av produktionen.
– Jag hoppas innerligt att vi slipper sådana diskussioner. Volvos kärnvärden kring kvalitet inbegriper att killarna och tjejerna som jobbar i företaget också har vettiga villkor.