För drygt två veckor sedan varslades 500 anställda på Saab om uppsägning. Sedan dess har mycket hänt, men inte när det gäller varslet. 

– Vi har börjat prata lite inledande om organisationen, men längre än så har vi inte kommit, säger Håkan Skött, IF Metalls klubbordförande.

Varslet som gäller 500 anställda lades förra måndagen i samband med borgenärssammanträdet. Då konstaterade Saabs vd Victor Muller att det främst skulle gälla arbetare i produktionen, eftersom varslet beror på minskad produktionstakt när fabriken ska återstartas. Men hur fördelningen mellan tjänstemän och arbetare blir är ännu oklart.

– Vi försöker först komma fram till hur övertaligheten egentligen ser ut. Först därefter kan det bli tal om personer och dit har vi definitivt inte kommit än, säger Håkan Skött.

Han är förvånad över att varselförhandlingarna knappt inletts, med tanke på att företaget uttryckt att uppsägningarna ska ske så snart det bara går. Men så har Saab också fått en del annat att tänka på sedan GM för en dryg vecka sedan stoppade uppgörelsen med de kinesiska företagen Youngman och Pang Da.

I går löpte även tiden för den avsiktsförklaring de undertecknat, men parterna är fortfarande inne på att hitta en lösning så att de kinesiska företagen kan ta över Saab.

– De besked vi fått är att man fortsätter diskussionerna med de kinesiska parterna och att man svarat på ett antal frågor från GM, säger Håkan Skött.

Han tror fortfarande på att det ska lösa sig på något sätt för Saab, men tillägger att det är jobbigt att det alltid blir bakslag efter varje positivt besked.

– Så fort vi är på banan igen och det börjar känns bra så kör vi i diket igen. Det är väldigt olyckligt att det hackar hela tiden och är upp och ner, men folk här börjar bli ganska luttrade, säger han.

Som så många gånger förr är tiden nu knapp för Saab. På tisdag ska underleverantörerna få ett förslag till avbetalningsplan innan dess bör den framtida ägarfrågan definitivt var löst, så att företaget vet vilka pengar som finns.

Nästa vecka är det dessutom dags för löneutbetalningar och frågan är om Saab har pengar för att klara lönerna om inte överenskommelsen med de kinesiska parterna gäller.

– Vi hoppas verkligen att det ska falla på plats så att vi kan få lönerna i tid. Det känns extra viktigt den här gången eftersom det är ett utsatt läge då vi redan är i rekonstruktion, säger Håkan Skött.