Låga löner i modebranschen
Arbetarna som syr våra kläder har svårt att leva på sin lön. Att modeföretag som säljer kläder i Sverige borde ställa högre krav på sina leverantörer är en av slutsatserna i en ny rapport från Rena kläder och Fair Trade center.
Har modet modet att höja lönerna? är namnet på rapporten där nio svenska företag granskas. Rapportern visar att även om många svenska klädföretag har uppförandekoder som ställer en rad krav på underleverantörerna, har både kraven i sig och kontrollen av att de efterlevs tydliga brister.
Det är vanligt att modeföretag kräver att deras underleverantörer ska betala ut lagstadgad minimilön till sina anställda. Men i många länder ligger minimilönen under FN:s fattigdomsnivå på två amerikanska dollar per dag, vilket motsvarar 13 kronor. För att kunna försörja sig måste de anställda då jobba extremt långa arbetsdagar och många dagar i sträck utan vila.
Nätverket Rena kläder, där bland andra Handels och IF Metall ingår, tycker att de svenska företagen borde skärpa sina krav.
– Det räcker inte att företag har uppförandekoder som kräver lagstadgad minimilön utan de måste bli bättre på att kräva att arbetarna ska ha en lön som det går att leva av, säger Hans Palmqvist på IF Metalls fackligpolitiska enhet i en kommentar på förbundets hemsida.
Rena kläder anser att företagen bör kräva att de anställda har en så kallad levnadslön. Och även om det inte finns någon internationell definition av vad en levnadslön egentligen är, så går det att räkna fram rätt nivå.
– Det ska vara en lön som täcker de grundläggande behov en familj har, såsom mat, rent vatten, husrum, kläder, utbildning för barn, sjukvård samt lite extra för sparande och eller oförutsedda händelser, i förhållande till det land man lever i, säger Hans Palmqvist.
I rapporten konstateras att de svenska modeföretagen ligger efter sina branschkollegor i till exempel Storbritannien när det gäller krav på levnadslön.
Ett första steg är att göra lönekartläggningar för att ta reda på lönenivåerna i produktionsländerna. Av de nio modeföretagen som granskats har bara två H&M och Varnergruppen, där bland andra kedjorna Dressman och Cubus ingår, inlett detta arbete.