GM:s nej till uppgörelsen med Youngman och Pang Da gör att Saab åter är tillbaka på ruta ett. Beskedet kom inte som en överraskning för Saabs vd Victor Muller och nu väntar nya förhandlingar med de kinesiska företagen.

Strax efter klockan 17 igår meddelade GM att de inte accepterar uppgörelsen om ägarbytet i Saab, och beskedet är slutgiltigt, enligt GM:s presstalesman James Cain.

– Det är ett definitivt beslut från vår sida om att inte godkänna att tekniklicenserna förs över vid ett ägarbyte, samt att produktionen av 9–4X inte kan fortsätta, säger han till Trollhättans lokaltidning Ttela.

Anledningen till GM:s inställning är troligen att företaget har egna intressen i Kina där företaget samarbetar med Shanghai Automotive och bygger en bilmodell med samma plattform som Saab 9-5.

För Saabs vd Victor Muller kom beskedet från GM inte som någon överraskning. ”Det krävdes inte särskilt mycket kunskap för att förutsäga detta” skriver han till Ttela. ”Jag varnade kineserna hela tiden att de önskade något som inte skulle gå hem hos GM.”

Att Saab skulle bli helägt av de kinesiska företagen har aldrig varit Victor Mullers linje utan något företagen drivit själva och meddelat Saabs rekonstruktör Guy Lofalk.

Framtiden för Saab är nu åter ytterst oviss. En möjlighet kan vara att försöka gå tillbaka till den ursprungliga överenskommelsen där de kinesiska företagen går in som delägare, men det är inte säkert att GM accepterar den modellen heller.

Saab fortsätter nu försöken att få till en lösning som både de kinesiska företagen och GM kan ställa sig bakom.

– Nästa steg är att diskutera med kineserna för att hitta en struktur som passar alla, sade pressinformatör Gunilla Gustavs på Saab Automobile till TT på tisdagsmorgonen.

Om Saab också skulle ha kontakter med GM under dagen kunde hon då inte svara på.