– För kort avtalsperiod och för lite pengar. Så förklarar Transports ordförande Lars Lindgren varför han sa nej till medlarnas slutbud för gummiverkstäderna i morse.

Transports nej betyder att de konfliktåtgärder som förbundet varslat om tidigare träde i kraft klockan 12 i dag, onsdag: blockad mot övertidsarbete, mertidsarbete, nyanställning och inhyrning.

Sedan avtalet gick ut i juni har Transports förhandlingar med Motorbranschens arbetsgivareförbund, Maf, kärvat.  Låsningen har framför allt gällt lönerna för visstidsanställda. Och de är många vid däckverkstäderna, som har arbetstoppar när bilisterna byter däck på hösten och våren.

Arbetsgivarna har föreslagit att den som anställs för kortare tid än sex månader inte ska få lön enligt kollektivavtalets tabell, utan själv komma överens med sin chef om lönen. Helt otänkbart, enligt Transport, som tror att lönerna skulle pressas ned direkt.

I det slutgiltiga avtalsförslaget från medlarna fanns arbetsgivarnas förslag inte med.

– Men avtalstiden var för kort och löneökningarna för små, säger Lars Lindgren.

Den korta avtalstiden i medlarbudet, tolv månader, är precis vad arbetsgivarna begärt. De vill ha ett kort avtal och samtidigt tillsätta en arbetsgrupp för att diskutera säsongsanställningar med ungdomslöner. Vilket facket bara ser som ett alternativ sätt att pressa ner lönerna.

– Vi ruckar inte på ingångslönerna, säger Lars Lindgren. Och vi vill inte ta bort övertidsjobbet för våra gubbar. Övertiden är en möjlighet att tjäna extra.

Ari Kirvesniemi, förhandlingschef vid Motorbranschens arbetsgivareförbund, sa ja till medlarbudet.

– Jag är förvånad över Transports nej. Från början ville de ha just ett ettårigt avtal. Och löneökningen i budet motsvarar ”märket” i avtalsrörelsen, alltså löneökningar på 3,2 procent på 22 månader eller 3,5 procent på två år.

Transports blockad kommer att märkas ganska omgående på verkstäderna, tror Ari Kirvesniemi.

– Däckbytessäsongen startar snart i norra Sverige. Men däckbyten är inte det enda verkstäderna gör. Åkerierna behöver hjälp med punkteringar kontinuerligt.

Maf har 140 medlemsföretag med totalt 1 900 helårsanställda. Omkring 1 000 av de anställda är medlemmar i facket, enligt Transport. Men i branschen arbetar också ett tusental personer som inte omfattas av kollektivavtal, enligt Maf.