Ingen Saab-konkurs i morgon
De fyra fackens konkurshot mot Saab svävar tungt över Victor Muller ännu ett antal dagar.
– Men vi kommer inte att agera redan under fredagen, säger Håkan Skött, IF Metall-klubbens ordförande.
På fredag eftermiddag har sju dygn passerat sedan företaget delgavs IF Metall-medlemmarnas betalningsuppmaning.
Därefter har IF Metall tre veckor på sig att lämna in en konkursansökan för att den statliga lönegarantin ska kicka in vid en eventuell konkurs.
– Siffrorna i delårsrapporten har ingen inverkan på hur vi agerar angående en eventuell konkursbegäran, säger Håkan Skött.
– Det är en process som vi måste följa ur ett juridiskt perspektiv.
Trollhätteklubben ska ha möte med förbundet på måndag och då ska en konkursansökan diskuteras. Ju längre tid man väntar, desto längre tid lär det ta innan medlemmarna får sina löner. Men mycket tyder ändå på att man avvaktar så att alla fyra fackklubbarna vid Saab i Trollhättan gör gemensam sak.
– Vår ambition är att agera gemensamt, säger Martin Wästfelt, chefsjurist på Unionen, som betonar att det brådskar.
– Det skulle krävas väldigt starka skäl för att vi inte skulle agera vid tidigast möjliga tidpunkt.
Unionens betalningsuppmaning delgavs företaget på onsdagen och därmed har alla fyra facken gjort detta.
Det innebär att om facken beslutar att agera tillsammans, så lutar det åt en konkursansökan i slutet av nästa vecka.
Den bistra halvårsrapporten och tunga miljardförlusten i halvårsrapporten gjorde inte stämningen på torsdagen bättre på Saab i Trollhättan. Där fick de anställda finna sig i att en vecka nu gått utan att de fått sina löner och inga var heller i sikte, enligt Gunilla Gustavs på informationsavdelningen.
– Det viktigaste är att hitta en lösning så vi får våra löner, men också en finansiering så att produktionen kan komma i gång, säger Håkan Skött.
Fortfarande är det 1 400 produktionsanställda som kommer till fabriken varje dag för att på 25 procent utföra underhållsarbete och testa linan.
– Det kommer att fortsätta så även på måndag, säger Gunilla Gustavs.
Swedish Automobile gick back närmare två miljarder kronor under första halvåret.