Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd ska följa Sveriges Åkeriföretag på en heldagstur för att studera den tunga trafiken på vägarna.

Det beskedet gav hon när hon svarade på frågor från riksledamoten Monica Green (S) i riksdagen i går, torsdag.

Mot bakgrund av låglönekonkurrensen och att utländska förare lever i armod ”under närmast slavliknande förhållanden” hade Monica Green ställt tre frågor till regeringen.

Vad tänker näringsminister Maud Olofsson göra för att den seriösa åkerinäringen ska klara sig på längre sikt?

Vilka initiativ tänker statsrådet Catharina Elmsäter-Svärd ta för att den olagliga yrkesmässiga trafiken ska upphöra?

Vad tänker justitieminister Beatrice Ask göra för att komma åt den olovliga tunga trafiken i Sverige?

Catharina Elmsäter-Svärd svarade på samtliga frågor.

– Jag har inte riktigt den bild som Monica Green målar upp – att den olagliga trafiken har ökat dramatiskt, att stora grupper av yrkesförare lever i armod och under närmast slavliknande förhållanden och att det uppfattas som ofarligt att ägna sig åt olagliga transporter i Sverige eftersom det inte får något rättsligt efterspel, sa hon bland annat.

LO-Tidningen har berättat om polska chaufförer som tjänar 2 000 kronor i månaden. Traktamentet ger ytterligare 8  000 kronor per månad.

– Lönesättningen ingår inte i EU-harmoniseringen, utan sker i varje land och mellan de olika parterna, svarade Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon utlovade emellertid ett utökat beställaransvar. Det innebär att speditören och den som beställer transporten få ett straffrättsligt ansvar för att se till att åkeriet följer lagen.

– Man har faktiskt en skyldighet att ta reda på om det finns tillstånd och att de sköts på rätt sätt, förklarade Catharina Elmsäter-Svärd.

I slutet av året tar Svea hovrätt upp målet mot åkeriet Frode Laursen Polska. Vd:n och ägaren Thorkil Andersen friades i Västerås tingsrätt. Målet gäller olaglig cabotagetrafik– det vill säga att ett utländskt företag har kört svensk inrikestrafik mer än EU-reglerna tillåter.

Körningarna utfördes åt Ica. Icas beställaransvar utreddes, men utredningen ledde inte till åtal.