Transports förhandlingar om löner och arbetstider vid däckverkstäderna har strandat. I nästa vecka diskuterar Transports förbundsstyrelse eventuella stridsåtgärder.

– Vi står mycket långt ifrån varandra. Det finns inga förutsättningar för förhandling, säger Jonny Fransson, ombudsman vid Transports förbundskontor, efter onsdagens sammanbrott.

Låsningen gäller framför allt lönerna för visstidsanställda. Och de är många vid däckverkstäderna, som har arbetstoppar när bilisterna byter till vinterdäck på hösten och sommardäck på våren.

Motorbranschens arbetsgivareförbund, Maf, har föreslagit att den som anställs för kortare tid än sex månader ska få förhandla om sin lön själv, utan att någon lägsta nivå regleras i kollektivavtalet. Med en sådan ordning skulle lönerna pysa ihop fullständigt, befarar Transport.

Men arbetsgivarnas förslag är ett försök att lösa ett verkligt problem, enligt Maf:s förhandlingschef Ari Kirvesniemi: Med det gamla avtalet är lönespridningen minimal.

– En 18-åring utan erfarenhet får 21 738 kronor i månaden, medan den som har sex års erfarenhet tjänar 22 535. Det gör det omöjligt att premiera erfarenhet.

– Dessutom får däckverkstäderna allt hårdare konkurrens från bilföretagen, exempelvis Bilia, som öppnar däckhotell och liknande. Och de följer ett avtal med mycket lägre ingångslöner, tillägger Ari Kirvesniemi.

I dagarna har Transport också återupptagit förhandlingarna om nya avtal för de anställda vid bensinstationerna, flygtankningsavtalet samt det så kallade depåavtalet (som berör de allt färre chaufförer som kör tankbilar i bensinbolagens egen regi). Avtalen löpte ut den 31 maj, men förhandlarna har tagit ett sommaruppehåll sedan mitten av juni.

– Vi har lämnat avtalsförslag och väntar ett svar från arbetsgivarna under torsdagen eller i morgon, fredag, säger Jonny Fransson.

I dag, torsdag, har också förhandlingar om flygteknikernas löner återupptagits.