Stort intresse för butikerna
Nästan hälften av konkursade Onoffs butiker har sålts till Expert. Och intresset är stort även för resten av butikerna, enligt konkursförvaltaren Lars Eric Gustafsson.
– Vi får fler butiker i Sverige och kan öka våra synergier vad gäller inköp och logistik, säger Experts svenska vd Magne Solberg till DI.
I dag går den svenska verksamheten inom Expert med förlust. Förhoppningen är att förvärvet som ökar marknadsandelen för Expert från cirka nio procent till 12—13 procent också ska vända den ekonomiska utvecklingen.
– Med det här köpet får vi en betydligt bättre butiksportfölj med butiker i rätt storlek och läge, säger Magne Solberg.
Expert har i dag 173 butiker i Sverige och ingår i den norska Expertkoncernen. Sammanlagt har företaget ett tusental butiker i Norden och Baltikum.
Intresset för de kvarvarande Onoff-butikerna är stort från väldigt många olika kedjor. Och inte bara hemelektronikkedjor, utan även från andra välkända kedjor, uppger konkursförvaltaren för TT. Definitiva besked om framtiden för resten av butiksbeståndet väntas före månadsskiftet juli/augusti.
Expert har tagit över 30 av de totalt 67 butikerna i beståndet, inklusive anställda och varulager, plus Onoffs centrallager. I affären ingår exempelvis butiken på Kungsgatan i centrala Stockholm, – ett av landets mest attraktiva butikslägen. Men också bland de kvarvarande butikerna finns enligt konkursförvaltaren en rad attraktiva butikslägen.
– Vi har många butiker kvar som är riktiga toppbutiker, både lägesmässigt och omsättningsmässigt. Men de kanske inte passade in i deras (Experts) struktur, säger han.
Priset som Expert betalat för de 30 Onoff-butikerna är hemligt. Men konkursförvaltaren räknar med att konkursboets skulder till främst leverantörer, hyresvärdar och anställda kommer att landa på mellan 300 och 500 miljoner kronor.
Fakta: Onoff
1971 började Onoffs grundare Hans Westin att sälja stereoprodukter i liten skala.
1973 började verksamheten, med namnet Telecall, drivas på heltid i en hyrd lokal i Åkersberga norr om Stockholm.
1976 öppnades den första riktiga butiken i Åkersberga.
1982 skapades Onoff. Antalet butiker var sju och omsättningen 95 miljoner kronor.
Under 1980-talet lanserade Onoff stormarknadsidén i hemelektronik.
1989 utvidgades sortimentet med data- och telefoniprodukter och andra kedjor köptes.
På 1990-talet köptes fler kedjor och Onoff etablerade sig i Estland.
2001 öppnades tre butiker i Helsingfors i Finland.
2005 var koncernens omsättning cirka 3,9 miljarder kronor.
Den 11 juli 2011 lämnar Onoff — med 67 butiker i Sverige, sex i Estland samt en i Finland — in sin konkursansökan.
Källa: Onoff (TT)