Strejk i Londons tunnelbana sedan tågförare sparkats
Strejken i Londons tunnelbana inleddes med en manifestation i söndags.
I söndags kväll stannade flera tunnelbanelinjer i London. Transportfacket RMT genomförde den första i en rad av strejker – som ska stoppa trafiken när sommarens turister kommer till sjumiljonersstaden.
RMT organiserar majoriteten av de anställda i tunnelbanan och konflikten är en protest mot att tågföraren Arwyn Thomas fått sparken. Facket tar ut ungefär 1 500 förare i strejk och räknar med att ett stort antal resenärer kommer att drabbas.
Kravet är att Arwyn Thomas omedelbart får återgå till sitt arbete.
Arbetsgivaren Transport for London (TFL) hävdar att Arwyn Thomas under en strejk i höstas bland annat ska ha hotat en strejkbrytare.
– Thomas uppträdde den 4 oktober 2010 på ett sätt som var stötande, störande, hotfullt, mobbande, elakt eller förolämpande mot individer anställda vid TFL, säger företagets Tracey O’Brien.
Facket hänvisar dock till en övervakningsfilm som finns från händelsen, där det enligt dem snarare är strejkbrytaren som förföljer Arwyn Thomas runt på stationen och uppträder provokativt.
– Han kallade en strejkbrytare för skabb, men det var allt och han uppträdde inte alls hotfullt som TFL påstår, säger Steve Edley, Londonansvarig för RMT.
RMT varslade tidigare i våras om strejk för både Arwyn Thomas och en annan sparkad tågförare, Eamon Lynch. Strejken drogs in då Eamon Lynch vann i en brittisk arbetsdomstol och fick återgå till arbetet.
Arwyn Thomas ärende har även det behandlats i en så kallad Employment Tribunal och domslutet väntas i slutet av månaden. TFL anser att det är oansvarigt av RMT att strejka i stället för att avvakta resultatet från domstolen.
– Problemet är att ett beslut om återanställning inte är juridiskt bindande, och arbetsgivaren struntar för det mesta i att följa domslutet, säger Steve Edley.
Under förhandlingar i förra veckan erbjöd TFL Arwyn Thomas 75 000 pund (drygt 800 000 kronor), men varken han själv eller RMT säger sig vara nöjda förrän han blir återanställd.
– Det är en principsak. Vår fackförening skulle försvagas om vi bara lät dem komma undan med sådant här, säger Arwyn Thomas.
Strejken är uppdelad i fyra etapper, och den första ägde rum mellan nio på kvällen och tre på morgonen natten till i måndags. Ett par timmar före strejken hölls en manifestation på en av tunnelbanestationerna. Arwyn Thomas höll ett kort tal inför ett 30-tal fackliga aktivister och en handfull journalister. Han betonade vikten av en stark fackförening och hävdade att TFL först och främst är intresserad av att bryta ned den fackliga aktivismen bland sina anställda.
TFL säger att er strejk bara har stöd av 29 procent av medlemmarna. Vad säger ni om det?
– Jag vet inte var de har fått den siffran från. Vi hade en omröstning bland förarna och av dem var 60 procent för strejken. De försöker vinna propagandakriget men jag tror att de är på väg att förlora det, säger Steve Edley från RMT.
Fakta
Tunnelbanekonflikten
I England kan arbetskonflikter behandlas i en speciell arbetsdomstol, Employment Tribunal, som är fristående från det officiella domstolsväsendet.
National union of rail, maritime and transport workers (RMT) har omkring 80 000 medlemmar och organiserar bland annat anställda i Londons tunnelbana. Drygt 8 000 av de omkring 14 000 anställda är medlemmar.
Tunnelbanan i London kontrolleras av Transport for London genom dotterbolaget London underground limited.
Strejken fortsätter
• Från klockan 21 den 27 juni till klockan 12 den 28 juni.
• Ett dygn från klockan 12 den 29 juni.
• Klockan 12–21 den 1 juli.