Danska åkeriet Frode Laursen, som anlitar lågavlönade polska chaufförer, måste förklara sina många transporter i Sverige närmare.

Det anser kammaråklagare Jens Carlström i Västerås, som efter en tids funderande har bestämt sig för att överklaga tingsrättens friande dom mot åkeriet till hovrätten.

Målet handlar om åkeriet Frode Laursen Polskas inrikeskörningar i Sverige våren 2009. Såväl Transport som det svenska åkeri som polisanmälde Frode Laursen anser att Frode Laursen utförde otillåtna inrikestransporter i Sverige i anslutning till internationella transporter. Det betyder i det här sammanhanget mer inrikestrafik än tio dagar av 30, vilket var vad EU:s regler medgav.

Att bilarna körde fram och tillbaka mellan framför allt Stockholm, Göteborg och Västerås är bevisat – men Västmanlands tingsrätt ansåg i sin dom den 30 maj att det inte räcker. Åklagaren måste också visa att bilarna verkligen körde med inrikes gods – inte gick tomma, eller slutförde internationella frakter.

– Det är inte rimligt att lägga så stor bevisbörda på oss, säger Jens Carlström. Den misstänkte – som sitter på bevisen – måste förklara sig mer, när så mycket tyder på inrikes transporter. När man ser på hur bilarna har kört ser det ju ut som linjetrafik i Sverige.

Om Frode Laursen skulle fällas omfattar straffskalan bara böter. Därmed är det inte självklart att hovrätten bryr sig om att pröva tingsrättens dom. Chanserna för att hovrätten ska göra det (det vill säga meddela prövningstillstånd) ökar om fallet innehåller principiellt viktiga frågor. Det anser Jens Carlström att det gör, då frågan om vilken bevisbörda åklagaren har får betydelse för alla fall där utländska åkerier kör i Sverige.

Vid sidan av målet om Frode Laursens transporter våren 2009 utreder polisen företagets trafik i Sverige efter maj 2010, då nya EU-regler trädde i kraft.