Vi kommer aldrig att kunna förhindra helt att människor skadas och dödas i vägtrafiken. Det är bara en falsk dröm. Förvisso minskar dödskrascherna men inte desto mindre skapar trafiken och mobiliteten tragik och sorg hos dem som drabbas. Varningsklockor ringer för trafikfarorna och kyrkklockorna ringer för trafikoffren. Men ingen tycks ta det faktum att förlusterna kommer att fortsätta på något större allvar.

Trafikdöden ger stora rubriker i medierna samtidigt som ansvariga för trafiksäkerhet och transportsektorn talar om nollvisionen. Men det finns inga försvarstal att hålla längre. Trafikdöden finns mitt ibland oss och kan drabba oss alla. I två krascher det första halvåret i år har sju ungdomar dödats. Det här är krascherna som drabbade sju familjer:

Bollebygds-kraschen: (11/3-2011) tre unga kvinnor i 20-årsåldern dödas vid en bilkrasch utanför Bollebygd i Sjuhärads­bygden.

Karlskoga-kraschen: (6/6-2011) Fyra unga människor dödas på länsväg 205 söder om Karlskoga efter att en sportbil kört rakt in i ett träd.

Sommaren har knappt börjat och ingen ansvarig i samhället kan garantera att vi inte kommer att få läsa om fler tragiska händelser denna sommar. Vi kommer att få flera förluster.

Trafikolyckorna och trafikskadorna är nämligen inga tillfälligheter. Vi har att göra med ett av våra stora folkhälsoproblem efter hjärt-kärlsjukdomar och cancersjukdomar.

Vad har vi lärt av de här tragiska olyckorna som inträffat? Och hur ska liknande olyckor förhindras i framtiden? Vid dödsolyckor aktiveras Trafikverkets så kallade djupstudiegrupper för att utreda händelserna. Det är av stor vikt att alla sådana här krascher systematiskt utreds så att man får veta omständigheterna.

Det vi i dag vet är att alla sju ungdomar i dessa krascher fick betala med sina liv. Oavsett vad orsaken till krascherna varit så handlar detta om oerhörda förluster för familjer, anhöriga och hela samhället. Jag är bekymrad över att de dödliga skadorna kan komma att öka. Flera unga människor (liksom andra åldersgrupper) kommer att drabbas. Trots den tidigare minskningen av dödliga skador i trafiken har ingen kontroll över den dödliga utvecklingen. Trafiken kommer att fortsätta att skada människor.

Jörgen Lundälv
docent i trafikmedicin