Sedan midnatt är taxitelefonisterna i konflikt. Redan på första dagen kommer kritik mot Taxikurir i Göteborg för att runda konfliktreglerna.

Konflikten innebär stopp för övertid, mertid, inhyrning och nyanställningar. Taxikurir i Göteborg bemannar hela växeln med inhyrda från ett bemanningsföretag.

Mönstret går igen från sopkonflikten. Även där var det irriterat när renhållningsföretagen fortsatte att använda inhyrd personal under pågående konflikt.

– Om jag är rätt underrättad använder Taxikurir enbart inhyrd personal i växeln i Göteborg. Om konfliktvarslet innebär stopp för all inhyrning blir följden en total arbetsnedläggelse. I så fall får Transport varsla bemanningsföretaget direkt om det – och inte komma med ett varsel till oss, säger Bilarbetsgivarnas förhandlingschef Anders Norberg.

Transports viktigaste krav är att taxitelefonisterna ska få rätt till sammanhängande ledighet två helger av fem. I dag kan de schemaläggas varje helg antingen på lördagen eller söndagen.

– Dessutom kan de bli inkallade med kort varsel på lediga lördagar och söndagar. Då får de antingen ob-ersättning eller övertid. Vårt viktigaste krav är att de ska kunna få både ob och övertid samtidigt. Vi vill att taxibolagen ska planera sin verksamhet på ett bra sätt, säger Emma Lundberg, ordförande i Transports taxisektion i Stockholm.

Hon konstaterar att telefonisterna inte är någon höglönegrupp. Grundlönen ligger någonstans mellan 17 000 och 18 000 kronor i månaden.

Ett annat krav är att arbetstidsförkortningen vid nattpass ska öka från 36 sekunder till två minuter per arbetad timme. Transport vill också att dagens fem löneplaner för olika delar av Sverige ska bli två och på sikt en enda.

Förhandlingarna fortsätter i dag, torsdag. Enligt Anders Norberg är det möjligt att medlarna Christina Rogestam och Leif Ohlson lägger fram ett bud senast i morgon, fredag.

Konflikten märks redan. Enligt Anders Norberg stoppas nattjouren för sjuktransporter på en beställningscentral. På begäran av det berörda företaget vill han inte berätta vilken beställningscentral det rör sig om.

– I värsta fall kan det gå ut över patienter som behöver transport till en njurtransplanation. Företaget har sökt dispens hos Transport och fått nej, men diskussionerna fortsätter. Jag är inte säker på att Transport har förstått vidden, förklarar Anders Norberg.