På plats med Klara Lidén
I Klara Lidéns konst får själva staden gå i terapi. Storstädernas mer undanskymda miljöer lyfts fram samtidigt som alla de regler, gränser och sociala förväntningar som finns i det offentliga rummet analyseras både direkt och ett mer subtilt sätt.
Trots att hon är aktuell på Moderna museet (14 maj–9 oktober 2011) så föreslår jag att vi först lämnar den pågående utställningen för att istället peka ut några platser i Stockholmsområdet med betydelse för Klara Lidéns konst. Som ett sätt att konkret närma sig ett urbant konstnärskap.
Atlasmuren, under S:t Eriksbron
Under signaturen Bajki skapade Klara Lidén under åren 2002-2003 en avgiftsfri och nätverksdriven postservice med väldigt ungefärliga utdelningstider. Brev till Stockholm delades ut inom en vecka, övriga Sverige inom en månad, övriga Europa inom sex månader och brev till övriga världen inom ett år.
Själva postlådan var en ommålad vanlig gul låda från Posten.
Kungsbron
Det aktivistiska drag som hela tiden finns närvarande när Klara Lidén bokstavligen hämtar material, som kartonger, skyltar och affischer, i stadsrummet manifesteras i Självporträtt med stadens nycklar (Self portrait with keys to the city) från 2005 taget på Kungsbron vid det hårt trafikerade östra Kungsbrokopplet. Med huvudet lätt nedböjd och med en keps som döljer ögonen öppnar hon upp sin tunna rock för att visa alla verktyg samt den ficklampa som förvaras där. Bland annat en hylsnyckel för att låsa upp reklamskyltar och snabbt tömma dem på innehåll.
Konsthall C, Cigarrvägen 14, Hökarängen
Våren 2007 är Klara Lidén en av 12 studenter som deltar i en Vårsalong med Konstfacks konstkandidater. I ett grått och slitet kontorsrum på våningen ovanför själva konsthallen visar videofilmen ”Under mattan”. I den ser vi hur konstnären själv bokstavligen kryper under en heltäckningsmatta inne på ett galleri i New York. Då hade hon redan deltagit i konstbiennalerna i Berlin och Moskva samt haft en uppmärksammad debut på det delvis svenskdrivna galleriet Reene Spaulings Fine Art i New York.
Kvarteren norr om Odenplan
Här bodde Klara Lidén innan hon flyttade till Berlin och den internationella karriären tog ordentlig fart för några år sedan.
Inför sin första separatutställning på Moderna museet i maj 2007 som ingick i serien Den 1:a på Moderna berättade Klara Lidén för mig i en intervju att hon skulle använda Moderna som ett lager för alla saker i hennes lägenhet som störde hennes förberedelsearbete. Precis som när hon rensade reklamskyltar handlade det om att skapa ett nytt utrymme. Eller att påvisa att det finns ett alternativ eller en annan möjlighet.
Parkeringen bakom Moderna museet på Skeppsholmen
En sen eftermiddag i april 2007 ser jag sedan en stor flyttbil stå parkerad strax intill ingången till museet. Det visar sig vara Klara Lidén som precis tömt sin lilla lägenhet i Vasastan för att använda allt (förutom prylar, böcker, skivor till och med sitt gamla handfat och kylskåp) i ”Unheimlich Manöver”.
Nu visas installationen återigen på Moderna museet, fast mer sluten och stängd än den första gången. Den här gången går det inte heller att använda bakvägen för att ta sig in i utställningen. De vanliga ingångarna är igenbommade med bland annat hopvikta affischer och de enda vägen in är nu istället genom den personalingång som ligger till höger om huvudentrén.
Klara Lidén låter oss på så sätt ana att det precis som i stadsrummet även på ett museum finns dolda utrymmen och strukturer som vi annars aldrig tänker på.
Thomas Olsson