Nu har myndighetskvarnarna börjat mala i både Kina och Sverige för att Saab Automobiles nye kinesiske räddare Pang Da ska kunna bli ägare. Samtidigt vill ryske Vladimir Antonov träffa näringsminister Maud Olofsson öga mot öga.

En diskussion i god anda. Så beskriver bilhandelskedjan Pang Da:s vd Pang Qinghua de första kontakterna med den mäktiga Nationella utvecklings- och reformkommissionen (NDRC) i Kina.

NDRC är ett slags superdepartement som avgör vilka företag som får investera i utländska bolag. Ett nej från dem och Saabs hopp om pengar som ska räcka ett år framåt krossas.

Pang Das vd säger i måndagens pressmeddelande att han är övertygad om att bolaget ska lyckas få de nödvändiga godkännandena.

Saab, som genom lån och försäljning av bilar till Pang Da har fått in pengar i kassan, har ambitionen att återstarta fabriken på fredag efter att den stått stilla i sju veckor. Lagom till en delegation från Pang Da kommer på besök.

Även i Sverige har prövningen av Pang Da startat i och med att bolaget lämnat i en ansökan till Riksgälden. Det krävs också godkännanden från GM och EIB.

Sedan länge väntar den ryske finansmannen Vladimir Antonov på klartecken för att släppas in i Saab. Nu vill han reda ut alla frågetecken med den svenska regeringen.

”Om det skulle vara så att den svenska regeringen känner några som helst tvivel eller någon osäkerhet vad gäller mig personligen eller mina långsiktiga avsikter gällande Saab är det avgörande för mig att få möjlighet att diskutera mina motiv, planer och resurser öga mot öga”, skriver han i ett brev till Maud Olofsson.

– Vi har inget emot att träffa honom om det går att ordna tidsmässigt, säger Håkan Lind, näringsdepartementets presschef.

Men mötet avgör inte om och när Antonov kan få regeringens godkännande.

– Det har inte någon praktiskt betydelse för själva processen. Vi inväntar besked från EIB och GM, säger Håkan Lind.