Saab-avtal skrotas
Richard Zhang, vice vd på Hawtai besökte SAAB:s fabrik i Trollhättan förra torsdagen. Nu har affären avbrutits.
Avtalet mellan kinesiska Hawtai och Saab-ägaren Spyker har upphävts, skriver Spyker i ett pressmeddelande. Diskussioner fortsätter om ett samarbete.
Siktet är enligt Spyker inställt på att inleda ett strategiskt samarbete med Hawtai eller någon annan kinesisk part kring tillverkning, teknikutveckling och distribution i Kina.
Hävningen av Hawtai-avtalet innebär att produktionen i Saab-fabriken i Trollhättan inte kan återupptas.
Enligt Spyker föll avtalet med Hawtai på att man inte kunde få med sig alla ägare bakom det kinesiska bolaget.
Samtidigt skriver Spyker att samtalen med Europeiska investeringsbanken (EIB) fortsätter om att få loss kortsiktig finansiering genom att sälja Saab-fastigheter som för närvarande används som säkerhet för statliga garantier knutna till EIB-lån. Spyker hoppas denna väg kunna dra in 29 miljoner euro.
– Det är naturligtvis olyckligt när det strular till sig på det här viset, säger Anette Hellgren, ordförande för Unionen på Saab, efter beskedet.
– Det är dock positivt att man fortsätter att diskutera med Hawtai och andra intressenter.
IF Metalls klubbordförande, Håkan Skött, vill inte kommentera det spruckna avtalet överhuvudtaget.
– Jag måste först få mer information och förståelse för vad som inträffat innan jag säger något alls, säger han till LO-Tidningen några timmar efter att pressmeddelandet kommit ut.
Enligt Unni Jerndal, kommunikationschef på statliga Riksgälden, påverkas inte myndighetens arbete av att Spyker och Hawtai river upp avtalet.
– Det här är en fråga för Saab. Vi har vårt uppdrag när det gäller de statliga garantierna.
Riksgälden arbetar för närvarande med en ägarprövning som förutom Hawtai gäller investeringsfonden Gemini.
– Vi väntar på information utöver själva ansökan, och den ska komma från Saab. Vi får väl se vad den informationen ger framöver, säger Jerndal.
En eventuellt missad Kina-affär för Saab Automobile kan möjligen vara en fördel för den ryske bankmannen Vladimir Antonov. Han vill väldigt gärna in som delägare i Saab och nu accentueras Saabs likviditetskris igen.
– Det tycker jag absolut. Han är angelägen om att så fort som möjligt komma vidare i den processen, säger Lars Carlström, chef i Skandinavien för Convers Group, ett bolag i Antonovsfären.
Men han skyndar sig också att tillägga:
– Men båda de här affärerna (Antonov och en Kina-investerare) skulle harmoniera med varandra.
Men i Antonovs fall skärskådas hans eventuella ägarskap i Saab av Europeiska investeringsbanken (EIB). Riksgälden har sagt ja till Antonov men regeringen väntar med sitt besked tills EIB kommit med sitt.
Men när EIB är klar med sin ägaranalys står skrivet i skyn.
– Det kan komma i morgon eller om fem veckor. Men Convers är väldigt intresserade att komma vidare med Saab så fort som möjligt,.
Carlström är väl insatt i Saabs kontakter med olika Kina-tillverkare men är försiktig i sina kommentarer eftersom han företräder en annan part. Men han tror det är fullt möjligt för Spyker/Saab att komma överens med en annan kinesisk tillverkare.
– Absolut. Från Convers sida känner vi ingen oro över det.
Att Saab och Hawtai kom överens var inget hinder för det svenska företaget att fortsätta förhandla med Hawtais konkurrent Great Wall, enligt uppgifter från det sistnämnda bolaget.
– Vi har varit i kontakt med varandra trots uppgörelsen Hawtai—Spyker, säger en källa inom Great Wall till nyhetsbyrån Reuters.
Källan beskrivs av Reuters som någon med direkt insyn i diskussionerna mellan företagen.
Innan uppbrottet från Hawtai tillkännagavs var Victor Muller på PR-resa i USA för att bland annat introducera nya 9-4X. Han berättade då om förhandlingarna i Kina, hur han sovit fem timmar av 70 och hållit tre kinesiska företag i gång vid förhandlingsborden.
– Jag förhandlade med tre samtidigt, på samma hotell. Jag skulle kunna skriva en film, sade Muller till Automotive News.
Han förhandlade i ett rum med ett företag, gick sedan vidare till nästa och fortsatte med det företaget. Och bråttom var det, påpekar han.
Utgångsläget var bra, tyckte Muller.
Saab var kinesernas sista chans att köpa in sig i en självständig premiumtillverkare i Europa, enligt Muller. Alla tre företagen lämnade ”offers you could not refuse” sade Muller och lånade en fras från filmen Gudfadern.
Just Saabs prestige var viktig för de kinesiska bolagen, hävdade han.
– Kineserna går omkring i sina nya Armanikostymer med firmamärket på utsidan. Ingen skulle göra det i Europa och USA, säger Muller.
Men i Kina är varumärket viktigt. Viktigare än i alla andra länder, enligt Muller.
De tre företag Saab slutförhandlade med var resultatet av sex månaders svensk granskning av den kinesiska marknaden. En speciell arbetsgrupp tillsattes vid Saab i september.
Med Hawtai borta ur bilden försvinner 30 miljoner euro (cirka 270 miljoner kronor) i ett första konvertibelt lån som skulle förstärka Saabs tomma kassa. Saab har i dag helt enkelt inte råd att bygga bilar, det finns inga pengar att betala sina leverantörer med. Bolaget håller på att förblöda och sträcker sig förtvivlat efter första hjälpen.
– Nu är det topp-prioritet att hitta någon ny form av finansiering som ersätter den här biten, säger Gunilla Gustavs på Saabs informationsavdelning till TT.
Därför blir den tidigare planerade fastighetsaffären aktuell igen. Tanken är att sälja bolaget Saab Property vari fabriken är placerad för att sedan hyra tillbaka den. Tilltänkt köpare är Vladimir Antonov och affären skulle ge 30 miljoner euro i kortfristigt kapital.
Men återigen väntar Saab även i den delen på ett godkännande från EIB.
Det Saab har att röra sig med är Gemini-lånet på 30 miljoner euro och så hoppas man få loss drygt 29 miljoner euro från EIB.
Enligt Gustavs havererade affären med Hawtai på grund av motsträviga aktieägare. Men diskussionerna fortsätter med bolaget samtidigt som man diskuterar med andra kinesiska tillverkare.