HRF lockar med rabatt
Rejäl rabatt på medlemsavgiften och ökad facklig närvaro ska få fler medlemmar till Hotell- och restaurangfacket.
– Målet är att vara 35 000 medlemmar vid årsskiftet, säger Ella Niia, förbundsordförande.
Hotell och restaurangfacket (HRF) är det förbund som drabbats hårdast av medlemsflykten efter att a-kasseavgiften höjdes. Sedan början av 2007 har 40 procent av medlemmarna försvunnit och förra året backade förbundet med 5,8 procent, men nu ska trenden vändas.
Med sänkta avgifter för nya medlemmar och bättre facklig närvaro ska förbundet växa.
– Vi tror inte att sänkta medlemsavgifter ensamt är rätt väg utan satsar också på fler arbetsplatsbesök och information, säger Ella Niia.
Hon hänvisar till en medlemsundersökning HRF gjort på internet där 3 000 personer deltog. Resultatet visade att medlemsavgiften var en hög tröskel som hindrade människor från att gå in i facket, men att de som redan var med inte var lika övertygade om att sänkt avgift skulle höja medlemsvärdet utan i stället ville ha mer facklig närvaro.
Från och med den 2 maj betalar nya medlemmar bara 100 kronor i månaden under det första halvåret. De kommer att bli uppringda och hälsade välkomna av avdelningen eller förbundskontoret och de kommer att informeras om och erbjudas medlemsutbildningar.
– Vi vill att de ska upptäcka värdet av att vara medlem, och sedan stanna kvar även när avgiften höjs, säger Ella Niia.
För efter sex månader höjs avgiften till normal nivå, vilket innebär 284 kronor i genomsnitt.
Förbundets avdelningar har också fått ökade resurser för att kunna visstidsanställa personal som göra fler arbetsplatsbesök. Målet är att få fler arbetsplatser med egna klubbar, och på så sätt få mer facklig aktivitet lokalt.
HRF hoppas att satsningen både ska ge fler nya medlemmar och få de gamla att stanna kvar. Förbundet har runt 500 nya inträden varje månad, men hittills har utträdena varit större.
– Vi måste upp i 800 eller 1 000 nya i månaden för att nå att vara 35 000 medlemmar vid årsskiftet.
I dag har förbundet runt 33 000 medlemmar, och resultatet av kampanjens första vecka får Ella Niia att tro på att satsningen kan lyckas.
– Vi fick 237 nya medlemmar, så det ser jättebra ut, säger hon.