David Harvey kommer att räknas bland de främsta samhällstänkarna i vår tid, och som en av de viktigaste Marx-uttolkarna genom tiderna.

Det beror på att han har en alldeles egen blick för hur saker och ting hänger ihop i tid och rum. (Hans grundprofession är kulturgeograf.)

Och därför kan han spåra kapitalets kretslopp i samhället som ingen annan – oavsett om  det handlar om uppbyggandet av det franska järnvägsnätet på artonhundratalet, modern stadsplanering eller den nyliberala ideologins grundläggande affärsidé: Att ta över politiken för att lägga beslag på de gemensamma tillgångarna och göra dem möjliga att investera i.

För denna senare idé har han myntat en slogan som är så bra att den borde tryckas upp på T-tröjor:

ACKUMULATION GENOM FRÅNTAGANDE

ännu snyggare på engelska:

ACCUMULATION BY DISPOSSESSION

Det är en formulering som fångar vad som pågår: Överskottet på kapital skapar ett behov av nya fält för investeringar/spekulation, nämligen de tillgångar som hittills tillhört staten och samhället. Ett slags imperialism inne i samhällena, istället för i fjärran länder; det är den jämförelse Harvey ofta drar upp.

I den avslutande uppsatsen i den nyutkomna boken Ojämlikhetens nya geografi förklarar han dessa sammanhang på ett sätt som inte är helt lättläst, men som förtjänar att få politiskt genomslag.

Samma sak kan sägas om hans analys av det pågående klasskriget uppifrån i förra årets urvalsvolym Den globala kapitalismens rum.

Förutom dessa ovärderliga övergripande översikter får man sig till livs djupa insikter i stadsplanering, som på en annan nivå borde förtjäna att gå direkt in i diskussionerna runtom i landets kommunfullmäktigesalar; ty så nyttig är han, David Harvey.

David Harvey

Född 1935, brittisk kulturgeograf och samhällsdebattör. Började som expert på franskt artonhundratal, men deltar nu i samhällsdebatten och i uppdaterandet av marxismen.

På svenska finns två böcker: Den globala kapitalismens rum, översättning Maria Åsard (Tankekraft 2009) och Ojämlikhetens nya geografi, översättning Henrik Gundenäs (Atlas 2011).