Sopgubbarna ute i konflikt
Sedan midnatt, natten till onsdag, är landets 4 300 sopgubbar ute i konflikt. Nu är det blockad mot arbete på övertid och mertid samt inhyrningar och nyanställningar.
På tisdagen sa Transport nej till medlarnas slutbud. Bilarbetsgivarna sa ja.
– Medlarna lade ett bud som var helt omöjligt att säga ja till. Det fanns ingenting i slutbudet som överhuvudtaget uppfyllde våra krav, säger Transports ordförande Lasse Lindgren.
Striden gäller två frågor: lönesystemet och en ”belastningsbegränsare”, en gräns för hur mycket arbete som får läggas på sopgubbarna.
– Vi har inte kommit vidare i diskussionen om en belastningsbegränsare, fast jag tycker att vi har lämnat ett par tre alternativ för att lösa den här komplicerade frågan, förklarar Lasse Lindgren.
De kommunala upphandlingarna sätter både löner och arbetsvillkor under press. Lägsta pris vinner. Det illustrerades i Stockholm förra året. Då gick det segrande företaget i upphandlingen ett år tidigare i konkurs, när glädjekalkylerna sprack.
Det finns två lönesystem i sopgubbarnas avtal: månadslön och prestationslön efter en poänglista: enkelt uttryckt ju mer sopor, desto högre lön. Numera innehåller avtalet även en sorts ”belastningsbegränsare”, som sätter en gräns för mängden arbete och därmed för lönen.
Poänglistan finns bara i Stockholms innerstad. Resten av landets sophämtare har månadslön plus en premiedel på lägst fem kronor i timmen. Ingångslönen är 23 300 kronor och genomsnittslönen ligger på 24 200 kronor.
Poänglistan ger löner på en bit över 30 000 kronor i Stockholms innerstad, och gav löner på en bit under 30 000 kronor i kranskommunerna på den tiden när listan fortfarande fanns kvar.
Bilarbetsgivarna säger i ett uttalande att ”ackordssystemet ger orättvisa löner, förslitningsskador samt farlig trafikmiljö. Det strider till och med mot gällande lagstiftning”.
– Ackordet skapar en onödig stress som både kan vara skadlig för den enskilde renhållningsarbetaren men också utgöra en trafikfara. Enligt gällande yrkestrafiklagstiftning är ackord i tung trafik till och med olagligt, säger Anders Norberg, förhandlingschef för Biltrafikens Arbetsgivareförbund i ett pressmeddelande.