Lättnaden var i dag stor bland de fackliga företrädarna på Saab i Trollhättan.
– Det är en stor befrielse att beskedet nu kommit, säger Håkan Skött, klubbordförande för IF Metall.

Under tisdagseftermiddagen firade de fackliga företrädarna det nya partnerskapet med Hawtai Motor Group med tårta.

– Det gäller att fira de segrar som är. Vi ser oerhört positivt på det här, säger Anette Hellgren ordförande för tjänstemannafacket Unionens klubb på Saab Automobil.

Varken hon eller Håkan Skött vet särskilt mycket om den framtida kinesiska partnern förutom att det rör sig om ett ganska litet företag, med 4 000 anställda och med ambitioner att växa.

– Det är extra positivt att det är ett företag i vår storlek så att vi inte riskerar att försvinna i något annat bolag, säger Anette Hellgren.

Avtalet med Hawtai innebär att Saabbilar för den kinesiska marknaden ska produceras i Kina, och det välkomnas av facket.

– Jag ser inga bekymmer med det. Kina är en jättestor marknad och om vi bara fortsätter att göra bra bilar kan vi säkert komma in bra där, säger Håkan Skött.

Inte heller Anette Hellgren ser något negativt med att Saab får en kinesiskt samarbetspartner.

– Nej, inte eftersom det handlar om ett partnerskap. Det man alltid är rädd för är att tappa kontroll och produktion, men här ska det bara tillverkas bilar för den kinesiska marknaden, så jag ser ingen anledning till oro.

Tjänstemännen på Saab har arbetet som vanligt under hela produktionsstoppet, och på torsdag får de även sällskap av IF Metalls medlemmar i fabriken. När produktionen kan komma igång igen är dock oklart. Först måste problemen med leverantörerna lösas så att materialet levereras som det ska, enligt Håkan Skött.

– Jag vet inte när det blir klart, men jag hoppas att det går snabbt och att vi kan börja med viss produktion redan i slutet av veckan, säger han.

Även om det nu kommit positiva besked för Saab både när det gäller den kortfristiga finansieringen, som ska lösas med nya lån, och den långfristiga i och med den nya samarbetspartnern, är ännu inte alla bitar på plats. Uppgörelserna måste godkännas både av kinesiskt myndigheter, den svenska regeringen och Europeiska investeringsbanken.

– Jag både hoppas och tror att de kan hantera frågan skyndsamt, säger Håkan Skött.

Även om en del återstår tror han att framtiden för Saab nu säkrad, och att krisen ska vara över för den här gången.

– Jag tror det, men vi har ju gått ett steg fram och två bakåt förr under de här tuffa åren, så man vet ju aldrig. Men jag hoppas att problemen är över. Vi har fått vår beskärda del nu, säger han.

Även Anette Hellgren ser betydligt mer positivt på framtiden nu än för några dagar sedan, men hon tycker ändå att det ännu är för tidigt att säga att krisen är över.

– Vi har fortfarande en gropig väg framför oss, men det här var en oerhört positiv signal och den är vi väldigt glada över, säger hon.