Bussbolag bryter mot avtal
Bergkvarabuss betalar inte sina chaufförer lön enligt avtal. Kommunal säger sig inte kunna stoppa utnyttjandet. Vd:n för Bergkvarabuss tycker inte att Kommunal förstår bussbranschens villkor.
Det är Kommunalarbetaren som berättar om bussbolaget som stjäl från sina anställda. Vid utlandskörning använder sig Bergkvarabuss av två förare. ”Försteföraren” och ”andreföraren” turas om att köra så att bussen kan köra utan stopp till destinationen.
Det är den så kallade andreföraren som blir lurad på sin lön. Endast tre timmar betald körning till och från resmålet. Någon ”andreförare” finns inte i Bussbranschavtalet, alla som kör är förare.
Avtalet säger att föraren ska ha betalt för all tid som hon står till arbetsgivarens förfogande. Med andra ord hela tiden som föraren befinner sig i en rullande buss, även om hon inte sitter vid ratten. Vidare säger avtalet att föraren ska ha betalt minst åtta timmar per dag för varje dygn som hon befinner sig utomlands. Men Bergkvarabuss ser tiden utöver körningen som oavlönad utbildning eller fritid. Ett synsätt som strider mot kollektivavtalet.
Bolaget vägrar att anpassa sig till vad som står i avtalet, utan hänvisar till ett gammalt lokalt avtal med Transport. Transports avtal gällde fram till mitten på 90-talet och har sagts upp av Kommunal sen det tog över avtalsrätten.
– Tyvärr förstår inte Kommunal bussbranschens villkor och vårt behov av flexibilitet. Det är en stor skillnad jämfört när vi förhandlade med Transport, säger Göran Mellström, vd i Bergkvarabuss till Kommunalarbetaren.
Göran Mellström menar att det inte är rimligt att de två förarna ska betalas lika.
Han får medhåll från Kommunals arbetsplatsombud Maria Fleur. Hon tycker inte det är rimligt att andreföraren har samma villkor och lön som försteföraren.
– Nej andreföraren kör ju bara delar av tiden ner och hem. Han behöver sen inte ta ansvar för städning av bussen eller följa med på dagsutflykter i det land vi befinner oss i. Han kan vara ledig, bada och koppla av, säger hon till tidningen.
Kommunal är låsta att agera i frågan tills någon medlem ber om hjälp. Susanne Gällhagen, ombudsman på förbundskontoret med ansvar för bussfrågor, efterlyser någon medlem som vill visa upp lönespecifikation och arbetstidsschema som kan bevisa avtalsbrottet.
– Vi jobbar med att få någon att ställa upp, säger hon till Kommunalarbetaren.