Saabs omstart närmar sig
Mats Roos (här på Saabmuseet dagen då Spykeraffären gick i lås 2010) och de andra Saabanställda får stanna hemma den här veckan också.
Sedan regeringen i fredags gav klartecken för Saab att sälja sina fastigheter är företaget nu ett steg närmare att klara finansieringen. Men än så länge står produktionen still.
– Nu hoppas jag att vi kommer i gång och bygger bilar igen, säger Mats Roos, Saabanställd sedan drygt 15 år.
Dagens samtal har redan kommit. Mats Roos och de andra Saabanställda får stanna hemma i dag med. Så har det varit sedan förra onsdagen, varje morgon väntar de anställda besked om de ska komma till jobbet eller stanna hemma ännu en dag.
– Det är tråkigt. Jag vill ju jobba. Det är ju vår framtid det handlar om säger Mats Roos, som precis gått från monteringen till att bli truckförare när produktionen stannade.
I dag ser han och de andra anställda ändå ljusare på framtiden än de gjort den senaste veckan. I fredags gav regeringen klartecken till att Saab Automobile får sälja sina fastigheter till den ryske affärsmannen Vladimir Antonov för att få in nytt kapital, och sedan hyra tillbaka dem. Ett besked som Håkan Skött, IF metalls klubbordförande på Saab, välkomnar.
– Det är naturligtvis bra att regeringen fattat ett beslut i positiv riktning, men det är ändå en del kvar att lösa innan allt är klart, säger han.
Regeringen ställde en rad krav för att affären ska få genomföras. Frågetecknen kring köparen måste rätas ut, försäljningen ska ge tillräckligt mycket pengar och trygga Saabs tillgång till lokalerna även i framtiden, och den ska ske via en europeisk bank utan kopplingar till finansiären.
Riksgälden fortsätter därför sina överläggningar med Saab. Det är oklart hur lång tid det kan ta innan pengarna landar på Saabs konto.
– De har suttit här hela helgen och diskuterat, men jag vet inget om hur det går, säger Håkan Skött.
– Jag hoppas och håller tummarna för att det ska lösa sig så snart det bara går så att vi kan trycka på knappen och komma igång och bygga bilar igen.
Även om förhandlingarna med Riksgälden går bra och affären med Antonov skulle bli klar i dag tar det troligen några dagar innan leverantörerna som stoppat sina leveranser fått betalt och produktionen kan komma igång igen.
– Jag har svårt att tro att vi kommer igång före påsk, men hoppas att det blir veckan efter, säger Håkan Skött.
Han tillägger att det varken varit bra för Saab eller de anställda att produktionen stått stilla, och att den ofrivilliga ledigheten varit allt annat än avkopplande.
– Folk går hemma oroligt och nervöst och väntar på beskedet att det ska komma igång igen.
Mats Roos håller med om att väntan varit jobbig. Men han säger att han och de andra anställda ändå är luttrade. Det har alltid varit upp och ner så länge han jobbat på Saab.
– Det är som en berg- och dalbana med ett lyckligt slut. Jag tror alltid att vi kommer upp igen. Jag måste ju tro på det, det är ju mitt jobb.
Även Håkan Skött ser nu ganska ljust på framtiden. Flera experter har påpekat att försäljningen av fastigheterna bara är en lösning på Saabs akuta pengaproblem. Grundproblemet kvarstår ändå, nämligen att Saab säljer för få bilar, men den åsikten delar inte Håkan Skött.
– Försäljningen går ju uppåt. Kan vi bara få ordning på det här, få arbetsro och rulla på i produktionen är jag inte speciellt orolig för framtiden, säger han.