Transport i Göteborg drar i gång projekt Schysta villkor i åkeribranschen.

I Göteborgs hamn pågår lönedumpningen i åkeribranschen för fullt. På bara fem år har utländska åkerier tagit över mer än halva marknaden för transporter av containrar och trailers. De konkurrerar med usla löner och dåliga arbetsvillkor.

Några snabbväxande svenska åkerier deltar i lönedumpningen. De har inga anställda som kör utan hyr in östeuropeiska, främst polska, chaufförer med löner långt under nivån i kollektivavtalet.

Det är mot den bakgrunden som Transport startar en kampanj för att slå vakt om den svenska modellen. Åkerier med kollektivavtal ska få sina bilar märkta med schysta villkor-dekalen.

– I första skedet ska vi vända oss till tre åkerier och åkeriföreningen i västra Götaland, berättar Freddy Welle, vice ordförande i Transports åkerisektion i Göteborg.

Sedan 2009 driver Transports avdelning 3 en kampanj för schysta villkor i taxinäringen i Göteborg. Nu startar avdelningen den första kampanjen för schysta villkor i åkeribranschen.

Facket och åkeriföreningen hävdar att åkerier med kollektivavtal utsätts för olaglig konkurrens av utländska åkare som kör svensk inrikestrafik långt mer än tillåtet. Inom kort ska de olagliga transporterna på svenska vägar prövas av domstol.

Åtalet gäller ett polskt åkeri som har kört inrikestrafik åt Ica i Sverige i strid med EU:s regler. Det polska åkeriet är ett helägt dotterföretag till danska åkerijätten Frode Laursen.

Frode Laursens ägare är åtalad. Det blir rättegång i Västerås tingsrätt den 15 april.