Det finns allvarliga säkerhetsbrister i Stockholms tunnelbana, enligt en undersökning som Seko presenterar i dag.

Underhållet är eftersatt, trasiga tåg skickas ut i trafik och fel som rapporteras åtgärdas inte. Underbemanning, stress, hot och våld har försämrat arbetsmiljön för de anställda, enligt facket.

Seko har med hjälp av Novus Opinion intervjuat medlemmar inom MTR, som sköter driften, och TBT, som ansvarar för underhåll av tågen.

Det förekommer att tåg som är mer slitna än vad regelverket tillåter skickas ut i trafik, hävdar fler än varannan Sekomedlem i undersökningen.

Många vittnar också om att det skett en betydande skillnad i hur arbetet bedrivs sedan TBT och MTR tog över i november förra året. Reparationer avbryts numera ofta mitt under pågående arbete för att vagnarna ska i trafik och det händer att till och med akuta fel ignoreras av arbetsledarna.

Som exempel nämns att en vagn vars motorkoppling saknade olja sattes i trafik. Felet kan leda till kraftig upphettning och allvarlig rökutveckling.

– Det är inte ok att säkerheten kommer i andra hand och att resenärerna i tunnelbanan ska transporteras i tåg och vagnar som inte håller måttet, säger Sekos förbundsordförande Janne Rudén i ett pressmeddelande.