En utomstående organisation som ser uppgifter om medlemmarna och som tar hand om vissa samtal om a-kassorna. Så har flera LO-förbund löst hanteringen av a-kassorna.

För tio år sedan slog Justitieombudsmannen fast att det inte var lagligt att lämna över hanteringen till annan organisation.

LO Service Center i Valdemarsvik är en sådan extern organisation. Frågan är om det arbete som utförs räknas som myndighetsutövning.

Var gränsen går är dock inte alldeles glasklar, enligt Henrik Frihammar, som är jurist på a-kassornas samorganisation. Enligt Kommunals a-kassa, en av dem som lagt ut tjänster på LO Service Center, handlar det inte om någon myndighetsutövning utan om samtal från medlemmar som inte betalt sin avgift.

Efter att Kommunalarbetaren började ställa frågor har servicecentret ändrat uppgifter på sin hemsida.

Tillsynsmyndigheten IAF hänvisar vidare till JO som inte heller kan ge ett svar på om hanteringen är korrekt.

– Det verkar lite konstigt. Det beror lite på vad det är för uppgifter de kan se. Men det skulle behöva utredas mer för att vi skall kunna ta ställning, säger Agneta Lundgren, byråchef på JO, till tidningen.