Transport tänker inte rätta sig efter märket
I morgon börjar förhandlingarna om ett nytt transportavtal för 25 000 chaufförer och terminalarbetare. Facket tänker inte gå med på samma lönepåslag och avtalslängd som andra har.
– Vi driver LO-samordningen och det är 2,6 procents löneökningar och ettårigt avtal. Vi vill dessutom ha lönepåslaget från första dagen, säger Lars Lindgren ordförande för Transport.
Han och Transport vänder sig mot att Medlingsinstitutet lyfter fram ett märket som innebär 0,9 procent under 14 månader och därefter ett påslag på 2,3 procent i ett tvåårigt avtal. Och Transport är särskilt kritiska mot att avtalsperioden förväntas börja med två månader utan några löneökningar alls.
– Det har hänt en del sedan det där olycksaliga Unionen-avtalet slöts. Ekonomin går bra. Priserna går upp och samtidigt väntar de sig att vi ska gå med på lönemärket som sattes i våras. Dom tror visst vårt folk är analfabeter och nöjer sig med runt 200 kronor i påslag, säger Lars Lindgren.
Unionen-avtalet är de avtal som Unionen och Sveriges Ingenjörer undertecknade i våras på bland annat Teknikområdet. Dessa avtal har kommit att bli märke för alla andra avtal.
Transportsavtalet går ut sista februari nästa år. Lars Lindgren tycker att det är orimligt att sluta ett tvåårigt avtal när samtidigt exempelvis IF Metalls Teknikavtal löper ut ett drygt år före ett sådant transportavtal.
Tidigare i år har Transport förhandlat avtal för sina flygtekniker. Detta ledde både till att medlare kallades in och till strejk.
– Om vi vidtar en strejk som vi har rätt till enligt grundlagen så får vi enligt Medlingsinstitutet inga retroaktiva lönepåslag. Det är ofattbart och alldeles uppåt väggarna.
Lars Lindgren vänder sig även mot andra delar i Medlingsinstitutets arbete och han har svårt för en facklig samordning som han inte tycker fungerar bra för alla förbund och som låser Transport vid ett centralt lönepåslag.
När det gäller flygteknikerförhandlingarna anser Transports ordförande att Medlingsinstitutet alldeles för lättvindigt var beredda att tillsätta medlare. Han tycker att parterna borde få förhandla klart på egen hand. Nu fungerade medlarna som ett stöd och en hjälp för arbetsgivarna genom att de förespråkade att facket skulle gå med på ett likadant avtal som de första tecknade tjänstemannavtalen.
– Medlingsinstitutet har försvagat facket rejält.
Han är kritisk mot märket strikta utformning, eftersom det kan bli stora skillnader mellan dem som kan få större löneökningar lokalt och dem som i likhet med Transport inte alls har några möjligheter till löneglidning.
– Det går inte ha en modell som inte tar hänsyn till att vi inte har löneglidning. Det är fel att låsa oss till samma centrala påslag som andra. IF Metall få sluta vilka avtal de vill, men de ska inte försöka trä på oss samma uppgörelse, säger Lars Lindgren.