Seko dömer ut beredskapen
– Skandal.
Facket tar till starka ord för att beskriva hur Trafikverket har förberett sig när snön börjar falla över landets järnvägar.
– Jämfört med förra vintern finns det färre maskiner och färre gubbar i beredskap, säger Johny Nadérus, vice ordförande i Seko:s klubb på Infranord, som tidigare hette Banverket produktion och som arbetar med underhåll av järnvägarna.
– Jag har själv sett att det fortfarande fattas snöskydd på massvis av växlar på stationerna nära Stockholm, från Sundbyberg ner till Älvsjö. När jag talar med lokförarna får jag samma bild.
Seko anser att Trafikverket har varit på tok för sent med att upphandla snöröjning. I exempelvis Malmö skickade Trafikverket ut underlag för anbud på snöröjning i samband med SMHI:s klass 2-varning för knappt två veckor sedan. Det borde ha skett i somras för att anbuden skulle kunna utvärderas och kvaliteten säkras.
– En lek med skattepengar! utbrister Johny Nadérus.
Johny Nadérus undrar också vart de stora, rälsgående fordonen för snöröjning på spåren har tagit vägen. Landshövding Per Unckel, som utredde förra vinterns tågkaos för regeringen, efterlyste nyligen fler sådana. Men såvitt Seko känner till har Trafikverket – som minskat antalet sådana fordon från 17 till två – inte gjort något.
Förra vintern hade järnvägen stora problem, och regering och riksdag har ansträngt sig för att de inte ska upprepas. Riksdagens trafikutskott höll en utfrågning om järnvägen i februari, och planerar en ny den 9 december. Regeringen har alltså låtit Per Unckel utreda och föreslå förbättringar, och infrastrukturminisiter Catharina Elmsäter-Svärd har träffat de olika aktörerna på järnvägen. Den 11 november genomfördes övningen ”Spårsnö” för att gå igenom beredskapen.
– Det är möjligt att det blivit bättre bland chefer och andra gubbar som går på lekövningar för att se vad en kris är, men för dem som ska göra jobbet har det blivit sämre, kommenterar Johny Nadérus.
– Det är inte konstigt. Trafikverket får mindre pengar för att underhålla järnvägen. Det man fick i extrapengar förra vintern vill Anders Borg ha tillbaka, och därtill ska 700 miljoner sparas på järnvägsunderhåll nästa år. Sedan följer ytterligare besparingar 2012 och 2013.
LO-Tidningen har sökt Trafikverket för en kommentar. I olika radioinslag har chefer från Trafikverket hävdat att facket har fel och att beredskapen är god.