Konkurrent med kapitalismen?
Det ges ut väldigt många böcker och det är fantastiskt. Problemet är att de inte hittar fram till sina läsare, och det är kapitalismens fel.
Det är nämligen massupplagorna som ger de stora vinsterna, och därför bestäms det på förhand – med undantag för ett fåtal överraskningar – vilka böcker som ska gå ut i massupplaga, det vill säga få en exponering så att man hittar dem.
Dessa utvalda titlar är – med undantag för ett fåtal överraskningar – inte de bästa utan de mest lättsålda, i synnerhet de som säljer sig tack vare ett känt ansikte.
Eftersom det uppstår efterfrågan på dessa välexponerade böcker måste även biblioteken ha dem till utlåning.
En lösning som flera bibliotek har fastnat för är att låta en nätbokhandel stå för urvalet av sånt som ändå måste köpas in, så att bibliotekarierna får tid över till annat.
Outsourcing helt enkelt.
Därmed gör man sig till en automatisk distributionskanal för sånt som storförlagen och bokhandlarna har bestämt ska sälja. Det uppstår en pipeline.
Ett x antal procent av resurserna går sen åt till detta. Återstoden kan då användas till att konkurrera med det lättsålda. För att se till att de övriga 98 procenten av utgivningen hittar fram till sina läsare. Och kanske även att läsare hittar varann.
Ett slags datingtjänst i folkbildningssyfte. Som utgår från innehållet och inte från förpackningen.