Sjömäns framtid på remiss
Det blev inget rakt förslag från regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam om att införa ett svenskt internationellt fartygsregister (SIS).
Frågan skickas nu på remiss till sjöfartens parter.
Ett svenskt internationellt sjöfartsregister skulle innebära att det blir fritt fram att anställa sjöman från låglöneländer som Kina eller Filippinerna. Statens utredare Jonas Bjelfvenstam anser att ett SIS innebär stora uppluckringar i lagstadgade avtal på den svenska arbetsmarknaden, som las och mbl, och låter i stället regeringen till slut avgöra om SIS ska införas.
Själv förordar han att man tillåter rederierna att öka andelen av så kallad TAP-anställd personal på svenska fartyg. TAP-anställda finns redan i dag i mindre mängd, och är sjömän från låglöneländer som har lägre lön än sina svenska kollegor. Men i framtiden skulle en majoritet av de anställda på svenska fartyg vara TAP-anställda.
Målet bör, enligt utredaren, vara att arbetsmarknadens parter senast den 1 mars 2011 har förhandlat fram nya centrala överenskommelser som sänker bemanningskostnaderna.
Ett införande av SIS skulle hota 9 000 jobb i handelsflottan, enligt facket. Sveriges Redareförening vill ha ett SIS för att förbättra svenska rederiers konkurrenskraft.
– Jobben försvinner ändå, eftersom rederierna väljer att flagga ut. Men med ett SIS behåller svensk sjöfart sin internationella konkurrenskraft, säger Håkan Friberg, vd för Sveriges Redareförening.
Fackförbundet Seko önskar att man i stället tar ett helhetsgrepp om sjöfartsnäringen, till exempel minskar olika certifieringsavgifter som finns för sjöfarten.
– Och TAP har vi förhandlat om i flera år, men rederierna erbjuder ju inget tillbaka utan vill bara att våra medlemmar slutar, säger Kenny Reinhold ordförande för Seko sjöfolk.
Regeringen stänger inte dörren för SIS, utan väljer nu att lyfta frågan ur utredningen och skicka den på remiss till sjöfartens parter.
– Först efter det kommer vi att lägga en proposition i frågan, säger infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd (M).