Tjänstemännen får runt 20 000 i bonus. Arbetarna får några hundralappar, och låga löneökningar. På Volvo Lastvagnar i Umeå gror missnöjet.
– Det är en väldig irritation. Det här med bonusarna gör folk tokarga, säger Jan-Olov Carlsson, vice ordförande i IF Metalls verkstadsklubb på företaget.

Att alla ska behandlas lika var tidigare grunden för bonussystemet på Volvo Lastvagnar i Umeå, men för två år sedan gjorde företaget ensidigt om reglerna.

– Det infördes olika värderingsgrunder för bonusen när det gäller tjänstemän och arbetare. Det har blivit väldigt orättvist, säger Jan-Olov Carlsson.

IF Metalls fackklubb har räknat ut att en genomsnittlig tjänsteman kan glädja sig åt en bonus på runt 24 000 kronor i år, medan metallarna får hålla till godo med runt 600 kronor.

Även om beloppen är preliminära, eftersom året inte är slut, visar beräkningen att tjänstemännen får runt 40 gånger mer än arbetarna. De fick dessutom bonus även under krisen förra året, då arbetarna gick på krisavtal och avstod pensionsinbetalningar på runt 6 000 kronor per anställd.

– Det här är oerhört provocerande. Det är klart att folk är förbannade och jag tror att även ledningen börjar fatta att det är ohållbart, säger Jan-Olov Carlsson.

Anledningen till att ilskan blommat upp nu, är dels att Volvo Lastvagnar åter går bra, och dels att företaget trots det hållit en hård linje i de lokala löneförhandlingarna. Företaget har krävt ökad flexibilitet och höjningar av arbetstakten för att gå med på fackets krav om fler fasta anställningar och möjlighet till äldreavgångar.

Facket har stått emot, då klubben ansett att uppoffringarna skulle ha blivit betydligt större än vinsterna. I slutet av förra veckan enades parterna till sist om ett preliminärt avtal som bara gäller lönerna. Nivåerna ligger väldigt nära det centrala avtalet. Enligt överenskommelsen ska lönerna höjas med 890 kronor för alla och de två löneökningarna slås samman till en.

– Vi har fått lite mer än det centrala avtalet då det blir lika åt alla och nivåökningen kommer tidigare, men det är småpengar det handlar om, säger Jan-Olov Carlsson.

Han säger att arbetsgivarna hållit ihop under löneförhandlingarna både inom koncernen och inom arbetsgivarorganisationen Teknikföretagen. Det har därför varit väldigt svårt för klubbarna att få ut mer än det centrala avtalet ger.

– Det är uppenbart att samverkan är hård och att budskapet som gått ut är: Håll ihop, håll igen.

Avtalet på Volvo Lastvagnar i Umeå är ännu preliminärt. På torsdag startar en medlemsomröstning om avtalet och i början av nästa vecka blir det klart om klubbens medlemmar accepterar uppgörelsen.