LO utmanar med tuff kampanj
På måndag sätts LO:s valaffischer upp på över 27 000 platser i landet. En tuff kampanj, säger ordförande Wanja Lundby-Wedin. Och får godkänt av pr-experten.
Fem upp- och nedvända borgerliga ministrar i kyliga blågråa toner. Över deras ansikten – feta lodräta rubriker som: megafel, helsjukt, dunderdumt, knaslågt och dumsnålt. Till det, korta texter om vad ministern, enligt avsändaren LO, misslyckats med. A-kassan, jobben, sjukförsäkringen, ungdomsarbetslösheten.
Om två veckor kommer del två i kampanjen. Vanliga LO-medlemmar rättvända i varma toner med rubriker som megabra, helbra, extraklokt, dunderrätta supersmart. Till det, korta texter om vad, enligt LO, medlemmarna själva vill förändra. Och uppmaningen att rösta på Socialdemokraterna.
– Det är en tuff kampanj. Det står ju helsjukt, det är alltså politiken vi syftar, inte ministern som person. Vi anser att den borgerliga politiken är fullkomligt upp- och nedvänd och bidrar till ett kallare Sverige, säger Wanja Lundby-Wedin.
Närmare en femtedel av LO-medlemmarna säger sig sympatisera med Moderaterna enligt SCB:s senaste partiundersökning från maj i år. I valet 2006 var det över tio procent som gjorde det, och därmed var Moderaterna det näst största partiet i LO-leden.
Men Wanja Lundby-Wedin tror inte att kampanjen skrämmer bort dessa LO-medlemmar.
– Det är väldigt viktigt att visa den politik regeringen för. Blir man arg över att vi lyfter fram politiken på det här sättet får vi i alla fall igång ett samtal kring det. Det viktigaste är att många medlemmar röstar, säger hon.
Pr-konsulten Paul Ronge tror att LO gör ett bra kampanjdrag.
– Rubrikerna är väl lite sandlåda, men det går inte över någon gräns och de blir inte personliga. ”Dumsnål” som jätterubrik får en ett gå närmare och då möts man av ett seriöst argument. Det är till och med lite smart. Och för varje gång de ställer riktiga LO-medlemmar mot ministrar hamnar de nog kampanjmässigt rätt, säger han.
LO-basen säger sig inte ställa några direkta krav på en rödgrön regering.
– De politiskt valda ska bestämma. Man ska inte kunna köpa politik. Vi bidrar till att samarbeta på lokal nivå för att få in så många fackliga på politiska uppdrag som möjligt, säger hon.
Vem vill du se som arbetsmarknadsminister?
– Det har jag inte tänkt på, men gärna en socialdemokrat.
Politiska pengar
LO:s budget för valarbete i år är 24 miljoner kronor. Den aktuella kampanjen har kostat 9 miljoner kronor. Övrigt valarbete går åt till arbetsplatsbesök, torgmöten och liknande.
LO ger Socialdemokraterna 6 miljoner kronor per år. De olika förbunden ger därutöver 6 kronor per medlem. Totalt blir det cirka 12,5 miljoner kronor per år.