Busschaufförerna har fått nog av värmen
Många chaufförer lider av värmen, men jobbar ändå.
Yvonne Sjödin beskriver det som att gå in i en bastu när hon sätter sig vid ratten.
– Jag köpte en liten termometer. Den pendlade mellan 34 och upp till 40 grader där jag sitter. Man mår ju inte bra i den värmen. Det kan jag säga. Man blir ingen bra chaufför.
I de äldre bussarna finns bara en liten förarfläkt ovanför vindrutan.
– Om jag öppnar fönstren och har full fläkt så är ju inte det heller bra, att sitta i drag. Men jag får ju välja, säger Yvonne Sjödin.
I pauserna brukar hon gå in och spola fötterna i kallvatten och linda papper runt handlederna med iskallt vatten på. Eller så lägger hon papper som hon haft kallvatten på i nacken.
– Vid ett tillfälle gick jag in i Danderydsterminalen och tog en kalldusch. Det är det man kan göra.
Tanken att avbryta arbetspassen har legat nära, men ännu har hon aldrig gjort det.
– Men jag vet andra förare som har avbrutit. Vi önskar oss riktig luftkonditionering i alla bussar, säger Yvonne Sjödin, som nu gått på semester.
– Jag ska kasta mig i poolen, säger hon.
Rolf Sundevall, huvudskyddsombud för Kommunal på Busslink Norrort, känner till cirka 25 fall där chaufförerna har fått ställa bussen för att de inte klarat av att köra i hettan.
–En del gråter och säger att de inte klarar av det. Men känner man att man inte mår bra, stannar man vid ändhållplatsen och ringer arbetsledningen och säger att det är för varmt. Vi har mött stor förståelse för det från arbetsledningen. Men vi har oerhört lojala chaufförer, säger han.
En tredjedel av Busslinks bussar i Roslagen hör till den gamla vagnparken, som inte har luftkonditionering. Alla de nya bussarna har.
Thomas Elofsson, chef för teknisk support vid Busslink, har full förståelse för att chaufförerna klagar på värmen. Men säger att företaget inte kan göra mer än att ha luftkonditionering i alla nya fordon som beställs.
– Men på dem som är äldst, där fanns inte de kraven över huvudtaget när de köptes in, säger han.
Han poängterar att det trots att det finns AC (aircondition) i de nya kan vara svårt att kyla ner bussarna som rullar i innerstan i Stockholm.
– Dörrarna öppnas ju så ofta. Där får vi ingen kyla ändå, oavsett om vi har världens bästa luftkonditionering. Då är det lättare på våra förortslinjer. Sedan är det ju också instrålning genom fönsterrutorna, säger Thomas Elofsson.
Det finns en temperaturgräns vid kyla i bussar. Det får inte vara kallare än fem grader. Däremot finns ingen övre gräns.
– Problemet är att människor uppfattar temperaturer olika. Och forskningen är inte heller entydig när det gäller exakt vid vilken temperatur människan blir farlig i trafiken, säger Håkan Edén, tillsynsdirektör vid Arbetsmiljöverket.
Det är inte bara i Stockholmsområdet som busschaufförerna har det varmt. Medierna har rapporterat om samma trend på flera håll i landet. I Malmö till exempel. Där har luftkonditioneringen inte fungerat i alla bussar. Dessutom är elementen påslagna på högsta värme på grund av tekniska problem, enligt TV 4 Nyheterna Malmö.
Håkan Edén har hört talas om ett bussbolag där man som chaufför kunde beställa en ny, avkyld buss.
– Det kanske vore något, säger han.