Det krisdrabbade flygbolaget SAS ska spara ytterligare 2 miljarder kronor. 650 tjänster, utöver tidigare aviserade besparingar, ska bort inom SAS-koncernen i Norden. Bolaget ber även aktieägarna om ett tillskott på 5 miljarder.

De nya besparingsåtgärderna innebär att sparprogrammet Core SAS nu beräknas sänka kostnaderna med totalt 7,3 miljarder kronor.

Därutöver har SAS träffat en avsiktsförklaring med fackföreningarna för piloter och kabinanställda, som innehåller "en tydligt uttalad målsättning" om besparingar på ytterligare en halv miljard kronor.

1,5 miljarder i förlust
SAS redovisar en förlust före skatt på 1.519 miljoner kronor för fjolårets sista kvartal. Det kan jämföras med förlusten på 360 miljoner kronor motsvarande period 2008.

Omsättningen uppgick till 10.323 miljoner kronor, jämfört med 12.823 miljoner kronor ett år tidigare.

Svenska staten och de övriga huvudägarna villkorar deltagandet i nyemissionen med att förhandlingarna med de anställda slutförs och att refinansiering av obligationslånen genomförs.

Svenska staten kommer efter nyemissionen att ha kvar nuvarande ägarandel på 21,4 procent. Det innebär en investering om cirka 1,07 miljarder kronor för svenska statens del.

"När de här kostnadsbesparingarna är genomförda kommer SAS att vara konkurrenskraftigt mot de tuffaste konkurrenterna vilket är en tillgång för industrin och jobben i Sverige", säger näringsminister Maud Olofsson.

Ytterligare 650 tjänster bort
Det nya sparprogrammet innebär att ytterligare cirka 650 tjänster försvinner inom SAS-koncernen i Norden.

– Det rör främst tjänster inom administrationen, säger Bertil Ternert, informationschef på SAS.

Det tidigare aviserade sparprogrammet berörde omkring 3.000 personer.

SAS totala passagerartrafik sjönk i januari med 5,1 procent jämfört med samma månad i fjol. Den så kallade kabinfaktorn, som visar hur pass fyllda flygplanen är, steg med 4,9 procentenheter till 65,6 procent.

För största dotterbolaget Scandinavian Airlines föll passagerartrafiken med 6,0 procent. Kabinfaktorn steg med 5,3 procentenheter till 66,6 procent.

De åtgärder inom ramen för Core SAS som beslutats tidigare löper som planerat, enligt SAS. Programmet har lett till en kostnadsbesparing på 2,2 miljarder kronor redan under 2009, skriver bolaget.

De nya sparåtgärderna väntas få effekt på SAS resultat under perioden 2010—2012, med merparten under 2010.

Sedan millennieskiftet har SAS gått med förlust under sju av tio år. De enda vinståren är 2000, 2006 och 2007. Helårsförlusten för 2009 på 3,4 miljarder kronor före skatt är den klart största hittills under 2000-talet.

– Det nya sparprogrammet är inte förvånande på något sätt. Vi hade en dragning i går och är fullt medvetna om att SAS kostnadskostym är för stor och att en fortlöpande anpassning är nödvändig, säger Sven Cahier, ordförande för SAS tjänstemannaförening inom Unionen, till TT.

– Jag tror inte heller att det stoppar med det här. Det kan nog komma mer framöver, säger Cahier.

650 tjänster försvinner inom SAS-koncernen i Norden, hur många i Sverige?

– Det vet vi inte. Vi ska diskutera detaljerna nu.

– Det är ett läge som är besvärligt, säger SAS-piloternas ordförande Sören Skog som tycker att SAS-ledningen tagit rätt beslut.

Överoptimism
Skog konstaterar att SAS-ledningen varit för optimistisk i sina prognoser, men han anser att företaget nu är på rätt väg.

I den förra förhandlingssvängen som facken hade med företaget blev det aldrig något avslut. Men nu tror Sören Skog att förhandlingarna ska gå i lås inom kort.

Prispressen och den lägre efterfrågan blev värre än vad SAS-ledningen räknat med.

– Marknaden vek mer än vi trodde, säger SAS-chefen Mats Jansson på en presskonferens.

Och trots att besparingsprogrammet gick bättre än väntat:

– Så blev det inte tillräckligt, säger Jansson.

Låga biljettintäkter
I det nya sparprogrammet ligger den tyngsta posten på administrationen, runt 500 miljoner kronor, enligt Jansson.

SAS biljettintäkter är fortsatt alltför låga för att nå lönsamhet. Yielden, intäkten per passagerarkilometer, föll med 9,4 procent under fjärde kvartalet, jämfört med samma period ett år tidigare.

– Det är den största utmaningen vi står inför, säger finanschefen Mats Lönnqvist.

– Men vi ser tyvärr inte den utvecklingen ännu som måste komma, fortsätter han.

 

 

Från TT