I dag blev tusental Saabanställda bönhörda. Hotet om likvidation lyftes av och en fortsättning som biltillverkare öppnade sig. Affären mellan Spyker och GM innebär ett fortsatt liv för biltillverkaren som verkar ha fler liv än en katt.

 

Därför – hatten av för alla som vägrat ge upp under vad som måste beskrivas som det tuffaste året som någon industri någonsin upplevt.

 

Tilltron till den egna förmågan, stödet från närområdet, de anställda som vägrat se sig själva som nedlagda har uppenbarligen gjort intryck på omvärlden och till sist inneburit ytterligare en chans.

 

Framtiden minst lika tuff

Affären innebär inte att alla problem, om ens några, är bortsopade. Först ska alla detaljer klaras ut i fortsatta förhandlingar mellan Spyker och GM och därefter väntar den bistra verkligheten. Det är då som affärsplanen testas i verkligheten. Bilmodellerna som finns i pipeline ska produceras och bilarna hitta sina köpare. Det kan visa sig vara en lika tuff utmaning som kampen för överlevnad det sista dryga året.

 

När beskedet nådde de anställda hördes en suck av lättnad som gick att registrera hos seismologen i Uppsala. Det var en ändlös rad av oroliga dagar och nätter som bröts för tusentals Saabanställda och deras anhöriga.

 

Räddning fem över tolv

Räddningen kom inte fem i tolv utan fem över. Likvidatorerna var redan utsedda och bolagsledningen formellt ersatt. Nedläggningen var egentligen påbörjad och tystnaden hade lägrat sig över Stallbackafabriken och Trollhättan.

 

I medierna försvann följetongen Saab. Men det var just i tystnaden som det äntligen började hända riktiga saker. Spekulationerna avlöstes av reella förhandlingar och överläggningar. Och när både GM:s och Spykers representanter dök upp i Stockholm var det skarpt läge.

 

Och de Saabanställda, som aldrig slutat hoppas, fick ”en sista chans”. Ett fortsatt liv som biltillverkare blev plötsligt en möjlighet.

 

Nu gäller det att ta vara på den.