Spyker har lagt ett nytt bud på Saab och flera andra spekulanter uppges finnas. I ledningen för en av grupperna finns förre S-ministern Jan Nygren.

Men General Motors vill inget säga förrän ett beslut har fattats.

Den holländska sportbilstillverkaren Spyker skriver i ett pressmeddelande att företaget gett General Motors ett reviderat anbud om att köpa Saab Automobile.

"Vi har fortsatt en konstruktiv dialog med GM om förvärvet av Saab. Vi tror att märket Saab har en stor potential, och skulle gärna träffa en överenskommelse så snart som möjligt", säger Spykers vd Victor Muller i pressmeddelandet.

Beskedet från Spyker kom någon timme efter det att General Motors talesman John McDonald vägrat säga om GM fått något nytt bud på Saab.

– Om det inte finns något beslut om vad som händer, med bud eller annat, så släpper vi inte någon information, sa McDonald till TT sent på torsdagskvällen.

Förnekar frist
Han förnekade att torsdagen satts som deadline för nya anbud.

– Vi har aldrig bekräftat någon deadline. Vi fortsätter, som vi sagt hela tiden, att granska de intressen som uttrycks, sade McDonald.

En annan grupp som vill köpa Saab Automobile leds av två svenska näringslivsprofiler, uppger Dagens Industri. De två är Håkan Samuelsson, tidigare hos lastbilstillverkaren Scania och senare under en period chef för den tyska lastbilstillverkaren MAN, och Jan Nygren, före detta ledande socialdemokratisk politiker och statsråd.

Nygren var kandidat till att efterträda Ingvar Carlsson som partiledare 1995, men tackade nej av familjeskäl. Han lämnade senare politiken och gick till flyg- och försvarskoncernen Saab, där han var vice vd under flera år.

Bantat Saab
Enligt Dagens Industri innebär gruppens affärsplan att Saabs bilproduktion bantas till mellan 45.000 och 50.000 fordon per år, och att Saab i första hand ska tillverka den nya versionen av Saab 9-5.

Ett annat namn som seglat upp i medier är investmentbolaget Genii Capital, baserat i Luxemburg, som arbetar med att förverkliga idéer inom bland annat underhållning och bilindustri. I mitten av december köpte Genii Capital in sig i Renaults Formel 1-team.

Möten i dag
I dag har Saabs företagsledning ett styrelsemöte. Det är oklart om styrelsen kommer behandla dels det bud som sägs komma från Luxemburgbaserade Genii, samt det nya bud på Saab som sportbilstillverkaren Spyker gett i natt.

– Jag vill inte säga att vi på Saab fortfarande arbetar efter två spår. Ägaren GM har ju tagit ett avvecklingsbeslut. Men självklart bortser vi inte från att det finns intressenter som vill ta över Saab och driva det vidare som ett självständigt bolag, och vi följer givetvis vad som händer, säger talespersonen för Saab Automobile Gunilla Gustavs till TT.

I morgon reser en delegation som företräder den svenska regeringen till Detroit. I början av nästa vecka ska delegationen träffa ledningen inom både General Motors och Ford.

Amerikanska General Motors (GM) ska på ett styrelsemöte i dag ta upp frågan om Saab Automobiles framtid, rapporterar Financial Times.

 

FAKTA / Saabs mörka vinter

1 december: Saab får en månads tidsfrist. GM:s styrelse ska utvärdera bud från flera intressenter.

14 december: Kinesiska Beijing Automotive (BAIC) köper teknik och utrustning från Saab för 1,4 miljarder kronor.

15 december: GM meddelar att Spyker Cars är den enda kvarvarande spekulanten.

18 december: Förhandlingarna avbrutna. GM ger dödsstöten — Saab ska avvecklas under ordnade former. Men man ska titta på bud som kommer in.

20 december: Spyker Cars meddelar att man lägger ett förnyat bud på Saab.

5 januari 2010: Manifestation av ett 20-tal Saabentusiaster utanför GM:s huvudkontor i Detroit för att rädda Saab.

6 januari: GM:s vd Ed Whitacre säger sig inte tro på en räddare i sista stund.

7 januari: Deadline klockan 23 för slutliga bud på Saab?

9 januari: En delegation från svenska regeringen reser till Detroit.

Från TT