Än en gång är det ovisst för Saab Automobile.

Olika direktörer ger olika besked. Samtidigt dyker det upp uppgifter om nya spekulanter.

Kanske kommer det ett klarläggande under torsdagen.

Kanske kommer en ny tidsfrist.

Avveckling gäller
Ännu på trettondagen var läget det att General Motors besked från 18 december om att avveckla Saab, var det som gällde.

Men nederländska Spyker kunde tänka sig ytterligare aktivitet för att få köpa Saab och Spykers vd Victor Muller konstaterade för bara ett par dagar att det fanns tid för ett nytt bud.

Och det borde rimligen utlösa en ny frist, eftersom Saab-ägaren GM knappast kan tacka ja eller nej till Spyker med vändande post.

Så mötte då GM:s nye vd Ed Whitacre amerikansk press i Chicago sent på trettondagskvällen svensk tid och konstaterade enligt nyhetsbyrån AFP att han för sin del inte trodde att det skulle komma något nytt bud på Saab som skulle rädda märket från nedläggning. Beskedet från den 18 december stod fast.

Inga pengar – ingen affär
Ändå konstaterade Whitacre:

– Det är rätt lätt egentligen, fram med pengarna bara så kan ni få köpa det.

– Men ingen har visat oss några pengar så vi befinner oss i en avvecklingsfas.

Samtidigt dyker det nu två svenska grupperingar som vill genomföra en så kallad management-buy-out. Det innebär i allmänhet att företagsledningen eller delar av den i ett avvecklingshotat företag tar över verksamheten. Uppgifterna om de båda grupperingarna bekräftas för Dagens Industri av statssekreterare Jöran Hägglund.

Han har träffat de nya spekulanterna.

– Problemet är att ingen av dem har någon finansiering att visa upp, säger Hägglund till Dagens Industri.

Starkt stöd
Båda grupperna uppges ha starkt stöd hos ledningen för Saab för sina planer, men arbetar ändå var för sig.

– Det verkar som ledningen är uppsplittrad, säger Hägglund och Saabtoppens reaktion.

Spyker, och troligen även de andra Saabspekulanterna, har en frist till eftermiddagen den 7 januari för sina bud.

En svensk regeringsdelegation reser till USA på lördag för att bland annat träffa GM och diskutera Saabs framtid.

Tomas Eneroth, socialdemokraternas talesman i bilfrågor, tycker inte att det räcker. Han kräver att statsminister Fredrik Reinfeldt ska ringa president Obama och prata Saab.

"Släpp prestigen och ta kontakt! Visa att du förstår den betydelse Saab har för övrig svensk industri och för tusentals anställda" manar Eneroth i ett pressmeddelande.

 

Jobbslakt om Saab skrotas
Om General Motors (GM) lägger ned Saab Automobile slår det inte bara mot de drygt 3.000 anställda hos biltillverkaren i Trollhättan. Bland underleverantörer jobbar upp till 3.000 personer till i verksamhet med direkt koppling till Saab.

Anpassningen bland underleverantörer, konsulter och logistikföretag som arbetar med Saab har redan pågått en längre tid. Så sent som i måndags gick Lear Corporation, en av de större underleverantörerna, ut med beskedet att man beslutat att lägga ned den redan hårt bantade verksamheten i Trollhättan.

– Företagen är inte beroende av Saab. Men det finns enheter i företagen som är rätt inriktade på Saab, som till exempel IAC och Lear, säger Svenåke Berglie, vd på Fordonskomponentgruppen.

– Vi uppskattar att det i dagsläget finns någonstans i storleksordningen 2.000—3.000 jobb i leverantörsledet som på något sätt är kopplade till Saabs utveckling eller produktion. Om alla kommer att varslas vet vi inte. Men det finns en risk för det, tillägger han.

23.000 uppsagda
Den stora jobbslakten bland underleverantörerna har dock redan ägt rum.

– Saabs produktion har varit utomordentligt låg så länge, så leverantörsindustrin har ju (redan) anpassat sig till detta. Det är runt 23.000 uppsagda och varslade i leverantörsledet i Sverige sedan oktober förra året. Det är där den stora slakten har varit, säger Berglie.

– Leverantörerna står för kanske 75 procent av förädlingen av fordonet. Det är ju av dem som jobbet i stor utsträckning görs, tillägger han.

 

 

Från TT