Varslen bland Saab Automobiles underleverantörer fortsätter. Lear i Trollhättan gör sig av med i stort sett hela personalstyrkan, över hundra anställda.

Samtidigt tickar klockan för spekulanter på Saab att få GM att nappa på ett bud.

På måndagen fick de anställda på Lear Corporation i Trollhättan det tunga, men föga oväntade, beskedet att verksamheten i det närmaste läggs ner.

Fabriken, som tillverkar bilsäten, har ungefär 90 procent av sin produktion till Saab. Endast en liten del går till Volvo C 70 i Uddevalla.

119 av de 130 anställda har varslats om uppsägning, 53 tjänstemän och 66 kollektivanställda.

– Vi har gjort det utifrån det besked som kom från GM den 18 december att de tänker lägga ner Saab, säger Lears svenske vd Göran Eklund till Sveriges Radio Väst.

Ingen överraskning
Dödsstöten kom efter flera stora neddragningar de senaste åren. 2004 jobbade 450 personer på Lear i Trollhättan.

– Men tanke på hur situationen är på Saab så var det ingen överraskning. Men det är givetvis väldigt tråkigt och stämningen är dämpad, säger Ulf Holmeby, ordförande för Unionen på Lear i Trollhättan, till TT.

Läggs Lear i Trollhättan ner försvinner koncernen helt från Sverige.

– Det enda som kan rädda jobben är om Saab får en ny ägare. Då dras förmodligen varslen tillbaka. Några nya kunder tror jag inte går att hitta, suckar Ulf Holmeby.

Hoppet om en ny ägare lever fortfarande eftersom GM har sagt att man tittar på alla bud som kommer in. Enligt holländska sportbilstillverkaren Spyker Cars har GM satt den 7 januari klockan 23, svensk tid, som deadline för att ta emot slutliga bud på Saab.

Spyker: Hindren borta
Spyker Cars har förbättrat sitt bud efter att förhandlingarna med GM brakade samman före jul.

– Hindren som GM pekade på är borta, säger Mike Stainton, talesperson för Spyker Cars.

Han vill inte bekräfta om Spyker Cars har spetsat budet ytterligare inför torsdagens deadline, utan nöjer sig med att konstatera att intresset att köpa är stort.

Många av de Saabanställda återvände till jobbet på måndagen efter helgledigheten. Nästa måndag drar produktionen igång igen. Men ännu vet ingen hur länge.

– Allt hänger på om det blir en ny ägare eller inte. Jag vet att GM diskuterar med mer än en spekulant och den 7 januari har seglat upp som ett datum, men jag förväntar mig inte något definitivt besked från GM den dagen, säger Anette Hellgren, ordförande för Unionen på Saab.

 

 

Från TT