Facket väntar med att välsigna Geely
Verkstadsklubben på Volvo Personvagnar väntar med att ta ställning till företagets tilltänkta nya ägare Geely. Först vill facket se löntagarkonsultens rapport.
– Vi vet så lite så det är svårt att bilda sig någon uppfattning, säger Mikael Sällström, ordförande för IF Metall på Volvo i Göteborg.
I över ett år har Ford försökt sälja Volvo Personvagnar. Kinesiska Geely har länge varit den främste kandidaten för att överta bilfabriken. I förra veckan meddelade Ford och Geely att de kommit överens om alla viktiga kommersiella villkor. Det handlar om immateriella rättigheter som bland annat handlar om patent, investeringar, investeringsprogram, produktionsplaner och hantering av varumärket Volvo. Nu är förhoppningen att affären ska vara klar under andra kvartalet nästa år.
Positivt intryck
Under julhelgen har företrädare för Geely sagt att inga förändringar ska ske på Volvo om köpet går igenom. Volvo Personvagnar ska behålla sin produktion, sina utvecklingsresurser och nätverk av återförsäljare. Dessutom ska de fackliga överenskommelserna lämnas intakta.
Verkstadsklubben har träffat företrädare för Geely två gånger och Mikael Sällströms första intryck är positivt.
– Förhoppningsvis kommer vi fram till att Geely är bra som ägare, men först vill vi ha svar på några frågor.
IF Metall, Unionen och Ledarna har gemensamt vänt sig till en löntagarkonsult. De frågor Mikael Sällström i först hand vill ha svar på rör produktionen och utvecklingsarbetet i Sverige och om Geely har tillräckligt bra finanser för att bli en långsiktig ägare.
– Vi vill att Volvo ska vara starkt i Sverige och utvecklas här. Vi vill behålla och utveckla jobben.
Rapport om några veckor
Löntagarkonsulten kommer att vara klar med sin rapport inom några veckor. Mikael Sällström säger att facket har svårt att ställa upp några villkor för affären. Det är ett amerikanskt företag som tänker sälja Volvo Personvagnar till ett kinesiskt företag. Men han tillägger också:
– Ingen ägare vill hamna i strid med de anställda.
Geely har de senaste två åren ökat produktionen med 74 procent och kommer i år att sälja 315 000 bilar, vilket är ungefär lika mycket som Volvo säljer. Det skriver tidningen Dagens Industri.
Geely gör 30 olika bilmodeller. De kostar 30.000 – 120.000 kronor. Företaget gör dessutom taxibilar som heter London Taxi och de kostar 200.000 kronor. Lyxmodellen Emgrand 718 kostar bortåt 120.000 kronor. Företagets storsäljare är Free Cruiser.
Bilarna tillverkas vid sex fabriker i Kina. Dessutom finns monteringsfabriker i Ryssland, Ukraina och Indonesien. Geely säljer mycket i Afrika och Latinamerika.
Grundades 1986
Företaget grundades av Li Shufu 1986 och biltillverkningen startade drygt tio år senare. Han är nu företagets ordförande och huvudägare genom sitt bolag Proper Glory Holding, som äger 51 procent av Geely. Brittiska Toscafund är med sina 8 procent näst största ägaren. Företaget köpte aktier i Geely när företaget började tillverka londontaxibilar.
Geelys huvudkontor ligger i Kina och moderbolaget Zhejiang Geely Holding, som är företaget som vill köpa Volvo Personvagnar, är registrerat i Kina. Däremot är huvudägaren Proper Glory registrerat i skatteparadiset Jungfruöarna.
Enligt Dagens Industri är Geelys mål under tiden fram till år 2015 att ha 15 fabriker runt om i världen, exportera 66 procent av produktionen, ha fem nya hybridmodeller och tillverka 2 miljoner bilar om året.