En hel region drabbas när Saab läggs ner. Chock, besvikelse och dramatik är ord som återkommer i de första kommentarerna på eftermiddagen i dag.

Det är inte bara de runt 3 500 anställda på Saab som drabbas av nedläggningsbeskedet i dag. Även Saabs underleverantörer drabbas direkt och effekterna kommer att märkas i hela regionen då kommunernas skatteintäkter minskar, enligt IF Metalls avdelningsordförande i Norra Älvsborg Tonnie Andersson.

– Jag uppskattar att man får ta de anställda på Saab gånger tre eller fyra för att få fram hur många som förlorar jobbet nu, säger han.

När han fick beskedet om nedläggningen reagerade han med förtvivlan.

– Det är ett oerhört hårt slag. Man har ju trott att det ska lösa sig, men nu återstår det bara det sista halmstrået av hopp och det är att några delar av verksamheten ska kunna överleva, säger han.

”Ingen likvidering”
– Det är inte frågan om en konkurs eller likvidering utan en avveckling under kontrollerade former, sade Saabchefen Jan Åke Jonsson vid en presskonferens i Trollhättan.

– Givetvis är jag mycket besviken men nu är beslutet fattat och vi avvaktar besked hur GM har tänkt sig den här avvecklingen, fortsatte han.

Näringsminister Maud Olofsson inledde presskonferensen med att beskedet överraskade henne.

– Ni måste vi hjälpa alla anställda och kommunen med framtidsspåret, sa hon.

Undviker ägarfråga
John Smith, vice vd för General Motors, uppträdde ungefär samtidigt vid en presskonferens i Detroit, USA. Han berättade att förhandlingar pågått med Spyker så sent som på fredagsmorgonen, men att frågor kring lånegarantier inte hade kunnat lösas.

– Genom hela processen har den svenska regeringen varit stöttande. De har jobbat hårt genom hela processen, sade John Smith vid presskonferensen och konstaterade att GM nu skulle avveckla Saab "under ordnade former". Han beklagade att Saab-jobben inte kunde räddas.

Han skyllde på bilindustrin som helhet i misslyckandet med Saab — och undvek att svara på frågan om GM:s ansvar som ägare.

– Vi har försökt integrera Saab i GM för att få fram bra produkter. Men av olika anledningar har vi inte lyckats. Vi har försökt, sade Smith.

– Nu måste vi gå vidare, konstaterade han.

Chockat fack
Cecilia Fahlberg, ordförande i fackförbundet Unionen, är chockad och "oerhört besviken" på nedläggningen.

– När den första chocken har lagt sig är det otroligt viktigt att man tar vara på det kunnande och den energi som finns bland Trollhättans Saabanställda för att ta orten vidare, säger hon till TT.

Hon efterlyser en "bredare dialog" om fordonsindustrins betydelse för Sverige, där regeringen, branschen och facken är representerade, för att ta fram kloka politiska beslut som kan gynna näringen.

Fahlberg anser att man kunde ha agerat mera kraftfullt på ett tidigare stadium med skrotningspremier och miljöbilspremier.

– Man måste också se biltillverkningens betydelse för andra branscher — underleverantörer och andra.

Dessutom hoppas hon att Arbetsförmedlingen avsätter medel för akuta insatser, även för underleverantörer, och anser att GM måste ta ett socialt ansvar.

Stor dramatik
Även i forskarvärlden väcker nedläggningen av Saab känslor:

– Det här beslutet är mycket beklämmande och tragiskt. Men jag hade mycket små förhoppningar från början om att det skulle kunna gå att hitta en köpare, säger Martin Sköld, fordonsforskare på Handelshögskolan i Stockholm.

– Det ligger en stor dramatik i detta besked. Det är ett riktigt skräckscenario och får stora konsekvenser för bilindustrins forskning och utveckling, säger Matts Carlsson, bilanalytiker som jobbar som egen konsult och åt Chalmers.

FAKTA / GM avvecklar del för del
I General Motors stora omstrukturering ingick att Pontiac skulle läggs ner, medan Saturn, Hummer och Saab skulle försöka säljas.
Försäljningen av Saturn gick samma väg som Saab. När den tänkte köparen hoppade av bestämde GM att märket skulle avvecklas under kontrollerade former.
Försäljningen av Hummer till det kinesiska industriföretaget Tengzhong Heavy Industrial Machinery är ännu inte helt avslutad.

 

TT

och