Noll empati
Umbra (Determination). Olja på plexiglas |
KONSTNOTIS. Efter att ha sett Yngve Rådbergs nya målningar på Galleri Olsson i Stockholm börjar jag tänka att det onda kanske har en smak för vissa platser och ett visst ljus.
En ung man i beigegrön vindtygsjacka pissar en livlös naken svart man på ryggen.
/Klipp./
Samme yngling, eller en annan – det är svårt att se i halvdunklet – har vänt sig bort från sin laptop på skrivbordet och stirrar skräckslaget mot den stängda dörren.
/Klipp. /
En blond kvinna i långärmad tröja i samma beigegröna färg som pissaren sitter gränsle över en medvetslös man och har höjt dolken för att stöta den i hans bröst.
På nära håll
Varje scen utspelar sig i ett gråbrunt ljus i ett slutet rum återgivet på en duk mindre än ett A4-papper.
Kala väggar, några få liksom stumma ting, en gustaviansk soffa.
Det vi ska se, och som vi måste gå nära för att se eftersom bilderna är så små, är empatins nollpunkt.
Kommer inte ut
Ondskan har inget uttryck.
Den är låst vid sig själv i ett liksom inifrån kommande gråbrunt ljus.
Det är fruktansvärt.
Se fler bilder på Galleri Olssons hemsida.
Lars Hermansson
Skriv ett brev till kulturredaktörn